28.10.2020 klo 02:04

Kuka maksaa maskit? Voiko koronatestiin pakottaa? Suomen Yrittäjät julkisti koronaoppaan yrittäjille

Miten maskin käytöstä tai koronatesteistä sovitaan työpaikoilla? Mitä pitää ottaa huomioon, kun rekrytoidaan työntekijä etätyöhön? Muun muassa näihin kysymyksiin saa vastauksen Työnantajan koronaoppaasta, jonka Suomen Yrittäjät laati yrittäjien avuksi.

Työnantajalla on vastuu työntekijöiden turvallisuudesta myös korona-aikana. Kun työpaikan olosuhteet ovat muuttuneet koronapandemian takia, työnantajan pitää päivittää laatimansa riskiarviointi ja arvioida muutosten merkitys työntekijöiden terveydelle ja turvallisuudelle. Jotta pienetkin työnantajayritykset selviytyvät tästä, Suomen Yrittäjät laati yrittäjille Työnantajan koronaoppaan.

Opas antaa selkeät ohjeet viruksen ehkäisemiseen työpaikoilla: henkilöstön koronakriisin aikaisiin toimintaohjeisiin, viruksen torjuntaan ja työturvallisuuteen.

Työturvallisuudesta huolehtimalla pystytään samalla turvaamaan työpaikan toiminnan jatkuvuus.

– Korona on muuttanut lähes jokaisen työpaikan olosuhteita ja käytännön työskentelyä. Työpaikoilla on syytä seurata aktiivisesti asiaan liittyviä suosituksia ja huolehtia työturvallisuudesta siten, että virusta pystytään torjumaan mahdollisimman tehokkaasti ja samalla turvaamaan työpaikan toiminnan jatkuvuus, asiantuntija Atte Rytkönen Yrittäjistä sanoo.

Opas neuvoo koronatestaamisen liittyvissä kysymyksissä

Erityisesti koronatestaamiseen liittyy paljon kysymyksiä työpaikoilla: kuka maksaa testin, ja onko työnantajalla oikeus tai velvollisuus määrätä työntekijä koronatestiin.

Työnantajan koronaopas täydentää yrittäjille suunnattujen oppaiden sarjaa, jossa on julkaistu useita liiketoimintaoppaita. Oppaan voi ladata osoitteessa koronaopas.yrittajat.fi.

Suomen Yrittäjät seuraa koronatilannetta ja pitää yrittäjät ajan tasalla koronasta. Tietoja päivitetään yrittajat.fi/korona -sivustolle.

Lisätietoja:
asiantuntija Atte Rytkönen, Suomen Yrittäjät, p. 040 359 1986, atte.rytkonen @ yrittajat.fi
asiantuntija Karoliina Katila, Suomen Yrittäjät, karoliina.katila @ yrittajat.fi