29.1.2021 klo 17:02

Vuoden koronateko -voitot Kalajoelle ja Lempäälään

Kalajoen Yrittäjät ja Lempäälän Yrittäjät onnistuivat parhaiten auttamaan pienyrittäjiä koronakriisissä.

Koronapandemia on koetellut kansalaisia ja saanut yrittäjät sopeuttamaan toimintaansa uuteen tilanteeseen ympäri maailmaa. Moni yrittäjäyhdistys toteutti erilaisia tempauksia, joilla autettiin paitsi yrittäjiä, myös muita kunnan asukkaita.

Koska hyvää tehtiin niin paljon, Suomen Yrittäjät halusi nostaa yhdistysten antamaa apua esiin. Siksi järjestettiin Vuoden koronateko -kilpailu, johon voivat osallista kaikki paikallisyhdistykset, aluejärjestöt ja toimialajärjestöt. Ehdotuksia Vuoden koronateoksi tuli 16 eri puolilta Suomea. Yleisö sai äänestää voittajaa.

Kalajoen Yrittäjät auttoi yrityksiä saamaan kauppaa

Äänestyksen voitti aivan ylivoimaisesti Kalajoen Yrittäjät. Yrittäjäyhdistys halusi tehdä koronakriisissä jotain konkreettista paikallisten yritysten hyväksi. Yhdistys kirjoitti paikallislehteen tiedotteen siitä, miten paikallisia yrityksiä voi tukea. Yhdistys perusti myös Kalajoenkaupat.fi-verkkosivun, johon se kokosi paikallisten yritysten palveluita verkkokauppalinkkeineen. Mukana olivat myös Himangan yrittäjät ja Kalajoen kaupunki.Kalajoen kaupat ja palvelut -sivu Facebookissa jatkoi paikallisten yritysten näkyvyyttä. 1750 seuraajaa on Kalajoen kokoisessa kaupungissa paljon. Sivulla näkyy yritysten tarjouksia, kampanjoita ja muita päivityksiä.

Kun perinteistä joulunavaustapahtumaa ei koronakriisin vuoksi voinut järjestää, Kalajoen Yrittäjät käytti joulunavaukseen suunnatun budjetin tukemaan paikallisia kaupan- ja palvelualojen yrityksiä. Yhdistys teki yrityksistä mainosvideoita, joita jaettiin sosiaalisen median kanavissa. Videoissa muistutettiin turvallisesta asioimisesta liikkeissä ja vinkattiin joululahjaideoista paikallisissa yrityksissä.

Lempäälässä syntyi Me-henki

Toiseksi äänestyksessä nousi Lempäälän Yrittäjät, joka oli valintaraadin suosikki. Lempäälässä yrittäjäyhdistys, kunta ja lukiolaiset halusivat auttaa koronakriisissä yhdessä. Panostukset aloitettiin nuorten yrittäjyyskurssilla, jossa yrittäjyysoppien jakamisen lisäksi tehtiin harjoitustyönä markkinointisisältöjä paikallisille yrittäjille.

Sisältöjä koottiin Olemmelempäälästä.fi-sivustolle. Kurssin päätyttyä työtä jatkoivat kunnan kesätyöntekijät, jotka jakoivat sosiaalisessa mediassa tarinoita yrittäjistä ja Lempäälän kesästä. Paikalliset viestintäyrittäjät auttoivat kesätyöntekijöitä sisältöjen tekemisessä.

Some-kampanjan ytimeen syntyi musiikkivideo, jossa kuvattiin paikallisia eri alojen yrittäjiä omissa töissään. Video toteutettiin paikallisten yrittäjien yhteistyönä. Yrittäjät saivat myös Olemmelempäälästä.fi -paitoja.

Syksyllä kampanjointi jatkui ja tähtäsi joulun ajan aktiiviseen markkinointiin joulukalenterina Olemme Lempäälästä Facebook- ja Instagram-sivustoilla. Kalenterissa julkaistiin joka päivä uuden yrittäjän esittely. Lisäksi kyseinen yrittäjä antoi arvontaan oman palvelunsa, joka toteutettiin Facebook-arvontana.

Kiitokseksi Yrittäjien joulutiimi rakensi jouluikkunan keskelle keskustaa, jossa lapset pääsivät tapaamaan lasin takaa myös joulupukkia ja tonttua.

Vuoden koronateko -palkinnot jaettiin Suomen Yrittäjien Vaikuttajafoorumissa, joka järjestettiin etäyhteyksin 29.1. Tilaisuuteen osallistui yli 700 Yrittäjien luottamushenkilöä ja työntekijää eri puolilta Suomea.