25.2.2021 klo 10:46

Yrittäjät: Yrityksille korvattava nopeasti vahingot, rokotuksia keskitettävä pahimmille pandemia-alueille

Hallitus ilmoitti torstaina uusista rajoitustoimista koronakriisin voittamiseksi. “Monen yrityksen selkäranka uhkaa murtua. Kun yrityksiä suljetaan, yrittäjille pitää korvata  syntyvät vahingot nopeasti”, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

– Rokotuksiin pitää laittaa lisää vauhtia ja niitä pitää keskittää ensin alueille, joilla tauti on pahin, Mikael Pentikäinen korostaa.

– Pandemia pitää nujertaa. On myös yrittäjien ja yritysten etu, että tauti ei karkaa käsistä. Emme kyseenalaista terveysviranomaisten arvioita, hän sanoo.

– Hallituksen pitää kantaa täysi vastuu yritysten auttamisesta. Työkaluna kannattaa käyttää täysimääräisesti kustannustuki III:sta, koska uusien tukimuotojen valmistelu kestää väistämättä kauan.

Yrittäjien mukaan tukeen pitää riittää, että liikevaihto on laskenut 20 prosenttia. Tuen minimi pitää laskea tuhanteen euroon. Kustannusten omavastuuosuutta pitää laskea kymmeneen prosenttiin nykyisestä 30 prosentista. Toimialakohtaisesta liikevaihtokriteeristä pitää tässä tilanteessa luopua kokonaan. Myös uusia yrityksiä pitää auttaa.

– Tuki pitää saada jakoon mahdollisimman pian, viimeistään maaliskuun lopussa. Se on mahdollista, jos tukikausi päättyy tammikuun loppuun.

Yt- ja lomautusprosessia pitää nopeuttaa heti

Jos yrityksiä suljetaan, siihen pitää Yrittäjien mukaan kertoa perusteet julkisesti. Muuten päätösten hyväksyttävyys katoaa. Myös alueellinen harkinta on välttämätöntä.

– Tilanne on hyvin erilainen eri puolilla maata. Siksi myös toimien pitää olla alueellisia ja viestinnän kirkasta. Toistaiseksi viestintä on ollut liian epäselvää, Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät vaatii myös yt- ja lomautusaikojen nopeuttamista.

– Lainsäädäntöä pitää muuttaa ja järjestöjen pikaisesti sopia yt- ja lomautusprosessin nopeuttamisesta – kuten 2020 tehtiin. Ne ovat kohtuuttoman hitaat nykyoloihin ja vaikeuttavat työpaikkojen säilyttämistä ja yritysten pelastamista, Pentikäinen sanoo.

– Vetoan myös verottajaan ja työeläkeyhtiöihin, että ne tekevät maksuohjelmia eivätkä käynnistä konkurssiprosesseja tässä tilanteessa.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi