25.3.2021 klo 12:03

Yrittäjät: Kaivattu muutoksen tuuli puhaltaa työmarkkinoilla

– Päätös kertoo, että väistämätön muutoksen tuuli puhaltaa nyt läpi työmarkkinoiden. Muutos on Yrittäjien pitkään kaipaama, ja annamme sille täyden tukemme, Pentikäinen lisää.

Hallituksenkin toimittava, lakimuutoksia tarvitaan

Yrittäjät odottavat, että myös maan hallitus herää työmarkkinoiden muutoksiin ja lähtee edistämään sen edellyttämiä lakimuutoksia. Paikallinen sopiminen ei onnistu, jos esimerkiksi sopimisen kieltoja ei poisteta. Myös työehtosopimusjärjestelmän ulkopuolella olevat yritykset pitää huomioida paremmin. Näitä kieltoja on lainsäädännössämme noin 50 kappaletta.

– Vetoamme, että maan hallitus vähitellen toteuttaa sellaisia lakimuutoksia, joita paikallisen sopimisen yhdenvertainen eteneminen edellyttää, Pentikäinen sanoo.

– Tavoite on vahvistaa suomalaisia yrityksiä, lisätä ja turvata työpaikkoja, ja antaa kullekin yritykselle mahdollisuuksia rakentaa omaa menestyksen tietään oman väkensä kanssa, hän muistuttaa.

“Hyvä ehdotus, vastaa Yrittäjien ajattelua”

Teknologiateollisuus kertoi torstaina, että sen toiminta jakautuu kahteen eri yhdistykseen. Teknologiateollisuus ry luopuu valtakunnallisesta työehtosopimustoiminnasta, ja vastuu valtakunnallisista työehtosopimuksista siirtyy uuteen yhdistykseen, Teknologiateollisuuden työnantajat ry:hyn. Uusi yhdistys aloittaa elokuussa.

Käytännössä ratkaisu tarkoittaa, että jatkossa yrityksillä on kaksi vaihtoehtoista mahdollisuutta tes-sopimiseen. Sopiminen voi tapahtua valtakunnallisen työehtosopimuksen kautta tai edistäen yrityskohtaisia työehtosopimuksia.

Teknologiateollisuus suosittelee, että jäsenyritykset lisäisivät henkilöstön vaikutusmahdollisuuksia ottamalla henkilöstön edustajan mukaan yrityksen päätöksentekoon yrityksen toimintaan sopivalla tavalla. Suositus koskee vähintään 50 henkilöä työllistäviä teknologiayrityksiä.

– Tämä on hyvä ehdotus ja vastaa myös Yrittäjien ajattelua, Pentikäinen kiittää.

Yritys päättäisi, onko osallistuminen paras hoitaa hallituksessa, johtoryhmässä tai muulla yhteistoiminnan tehokkaasti toteuttavalla tavalla.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi

työmarkkinajohtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472, janne.makkula@yrittajat.fi