7.6.2021 klo 09:08

Yrittäjien ahdinko näkyy talousneuvonnan tarpeen valtavana kasvuna

Yrittäjän talousapu neuvoo talous- ja maksuvaikeuksissa olevia yrittäjiä. Valtakunnallinen Talousapu-puhelinpalvelu täydentyy nyt verkkopalvelulla ja alueellisilla palveluilla. Yrittäjien talousahdinko näkyy puhelinpalvelussa, jonka kysyntä kasvoi viime vuonna 350 prosenttia koronapandemian ja siitä johtuvien rajoituksien johdosta. Tavoitteena on, että yrittäjät havahtuisivat talousvaikeuksiin ajoissa ja uskaltaisivat pyytää apua.

Koronavuosi näkynyt yhteydenottojen määrässäMonen jo ennestään vaikeassa tilanteessa olleen yrittäjän taloustilanne huononi merkittävästi viimeisen vuoden aikana. Yrittäjän talousavun puhelinpalveluun ottaa tavallisesti yhteyttä puolitoistatuhatta yrittäjää vuosittain, mutta viime vuonna yhteydenottojen määrä kasvoi yli seitsemääntuhanteen. Puhelinpalvelusta yrittäjä saa maksutonta, luottamuksellista ja puolueetonta apua tilanteeseensa yrityksen talouden ja terveyttämisen asiantuntijoilta. Asiantuntija tekee soittajalta saamiensa tietojen perusteella arvion yrityksen taloustilanteesta ja neuvoo yrittäjää. Usein apu löytyy yhden puhelinsoiton aikana. Osoitteesta yrittajantalousapu.fi yrittäjä löytää tietoa ja ohjeita yrityksen talouteen liittyen.

Toiminnan tavoitteena on myös talousvaikeuksien ennaltaehkäisy ja yleiseen asenneilmapiiriin vaikuttaminen – tilapäiset vaikeudet ovat osa monen yrittäjän elämää. Niistä tulisi voida puhua avoimesti ja häpeilemättä.

– Yrittäjän olisi tärkeää oppia tunnistamaan talous- ja maksuvaikeudet ajoissa, jolloin voidaan vielä auttaa kääntämään yrityksen toiminta kannattavaksi. Jos reagoidaan ajoissa, yritystoiminta voidaan tarvittaessa myös lopettaa mahdollisimman pienin lisäkustannuksin sekä yrittäjälle että koko yhteiskunnalle. Harva yrittäjä tietää, että yrityksen lopettamisesta voi aiheutua merkittäviä kustannuksia, kertoo palvelun taustalla olevan TE-asiakaspalvelukeskuksen kehityspäällikkö Jari Leskinen.

– Yrittäjän talousapu on erittäin tervetullut ja odotettu palvelu. Tavoitteena on ajoissa tunnistaa yrityksen taloushaasteet ja löytää niihin yrittäjän kanssa ratkaisuja. Jos tässä onnistutaan, kuten uskon, se tuo apua monen yrittäjän arkeen ja pelastaa monet yöunet, kommentoi palvelua Suomen Yrittäjistä toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

Alueelliset palvelut yrittäjän tukena

Puhelin- ja verkkopalvelun lisäksi yrittäjä saa tarvittaessa tuekseen alueellisen asiantuntijaverkoston eri puolilla Suomea. Alueiden asiantuntijat tarjoavat henkilökohtaista tukea yrittäjän lähellä.

– Avun pitää olla yrittäjän lähellä. Siksi yrittäjäjärjestö on hyvä talousavun kumppani 20 aluejärjestönsä voimin. Tarjoamme käyttöön verkostomme ja kontaktimme, kiteyttää Suomen Yrittäjien Pentikäinen.

Alueellisessa verkostossa on mukana Suomen Yrittäjien lisäksi useita eri toimijoita, kuten Suomen yrityskummit ja seudulliset kehittämisyhtiöt. Lisää asiantuntijoita otetaan mielellään mukaan.

Yrittäjän talousapu palvelee

• suomeksi ma–pe klo 9–16 numerossa 0295 024 880 (pvm/mpm)
  • ruotsiksi to klo 9–16 0295 024 881 (pvm/mpm)
  • englanniksi ti ja pe klo 9–16 numerossa 0295 024 882 (pvm/mpm)yrittajantalousapu.fi

Yrittäjän talousapua koordinoi työ- ja elinkeinoministeriön ohjaama ELY-keskusten ja TE-toimistojen yhteinen TE-asiakaspalvelukeskus. Palvelua kehitetään osana EU:n laajuista Early Warning -toimintamallia.

Yhteystiedot:
Jari Leskinenkehityspäällikkö, Työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskus, 02950 24468, jari.s.leskinen@ely-keskus.fi

Hanna Tarvainen, projektipäällikkö, Suomen Yrittäjät, 040 7511 166, hanna.tarvainen@yrittajat.fi