5.10.2021 klo 18:55

Suomen Yrittäjien Petri Salminen ehdolla Euroopan yrittäjäjärjestön johtoon

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen on ehdolla eurooppalaisen pk-yrittäjien kattojärjestön johtoon. – Pk-yrittäjyyden äänen on oltava EU:ssa vahvempaa ja sääntelyn järkevämpää. Unionin on vauhditettava yrittäjyyttä sekä yrittämisen ja omistamisen vapautta, puheenjohtaja Petri Salminen toteaa.

Kattojärjestö SMEunited edustaa noin 12 miljoonaa eurooppalaista pk-yritystä. Sen jäsenjärjestöjä ovat pieniä ja keskisuuria yrityksiä edustavat organisaatiot Europan unionissa. SMEunited on EU-edunvalvontayhteistyön järjestö, joka tukee ja edustaa jäsenjärjestöjään eurooppalaisessa edunvalvonnassa.

– Kattojärjestössä on paljon potentiaalia työn ja yrittäjyyden murroksessa. Tällä vuosikymmenellä Eurooppa kohtaa kasvavia maailmanlaajuisia haasteita. Esimerkiksi talouden toipuminen pandemiasta, digitalisaatio ja ilmastonmuutos haastavat Euroopan kilpailukyvyn, Salminen sanoo.

– Työ- ja yrittäjyysvapauteen liittyvä sääntely edustaa aikaa, jolloin ihmiset työskentelivät valtaosin tehtaissa ja omistus oli keskittynyt. Nyt työskennellään pienemmissä yrityksissä ja globaaleissa verkostoissa, Salminen jatkaa.

– SMEunited on Suomen Yrittäjille keskeinen työkalu EU-vaikuttamisessa. Yrittäjät toimii aktiivisesti SMEunitedissa, koska sitä kautta pystymme vaikuttamaan yrityksiä koskevaan EU-sääntelyyn. SY:n hallitus on tyytyväinen siitä, että Salmista on pyydetty ehdolle ja hän on käytettävissä, sanoo Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

Tällä hetkellä Salminen toimii SMEunitedin varapuheenjohtajana ja sosiaaliasioiden valiokunnan puheenjohtajana.

– Yrittäjyyteen liittyvää sääntelyä ja poliittisia päätöksiä tehdään yhä enemmän EU:ssa. Siksi suomalaisten yrittäjien on oltava aktiivisesti edustettuna unionin päätöksenteossa, Salminen toteaa.

Petri Salminen, 40, valittiin Suomen Yrittäjien puheenjohtajaksi liittokokouksessa syksyllä 2020. Salminen on toiminut yrittäjänä kaksi vuosikymmentä. Hänen yrityksensä Salminen & Tikka Oy tuottaa myynnin ja johtamisen kehittämispalveluja sekä myyntihenkilöstön rekrytointia. Salminen asuu Keski-Suomessa Jyväskylässä.

Salminen kisaa puheenjohtajuudesta romanialaisen ex-elinkeinoministeri Florin Jianun kanssa. Puheenjohtaja on määrä valita joulukuussa. Tällä hetkellä SMEunitedin puheenjohtajana toimii aktiiviyrittäjä ranskalainen Alban Maggiar.

Lisätietoja: puheenjohtaja Petri Salminen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 608 812, petri.salminen@yrittajat.fi