4.12.2002 klo 15:45

Eduskunta päättämässä yrittäjien perheenjäsenten työttömyysturvasta

Eduskunta käsittelee parhaillaan hallituksen esitystä työttömyysturvan uudistamiseksi. Yrittäjien työttömyysturvaan esitys on tuomassa joitakin parannuksia, mutta edelleen on näinä päivinä valiokuntakäsittelyssä päätettävänä kuinka yrittäjäperheiden työttömyysturvan aukot paikataan.

Ongelmia syntyy tilanteissa, joissa perheenjäsen työskentelee tai on työskennellyt yrityksessä ja joutuu työttömäksi yrityksen työn vähentymisen vuoksi. Ongelmia on aiheutunut myös sellaisissa tapauksissa, joissa aiempi työsuhde perheen yritykseen on estänyt työttömyysturvaan saamisen henkilön jäätyä työttömäksi ulkopuolisen työnantajan palveluksesta.

Perheenjäsenten työttömyysturvan ongelmat ovat yrittäjien kannalta keskeisiä. On kuitenkin syytä huomata, että ongelmia ei nykyisenkään lain voimassa olleessa synny tilanteissa, joissa perheenjäsen ei omista yritystä tai osaa siitä eikä ole tehnyt perheen yhteisessä yrityksessä työtä. Pelkästään yhteinen koti ja yhteinen kotitalous yrittäjän kanssa ei siis vie työttömyysturvaa.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjien suunnittelupäällikkö Pertti Rauhio, p. (09) 22922940