17.4.2002 klo 07:48

Maaseudun ja kasvukeskusten yrittäjät esittelevät torstaina 18.4. yhteiset vaatimukset aluepoliittisiksi toimenpiteiksi

Yrittäjät eri puolilta Suomea ovat ensimmäistä kertaa tehneet yhteisen ehdotuksen aluekehityksen tasapainottamiseksi. Ehdotukset esitellään torstaina 18.4. alkaen klo 10 Suomen Yrittäjien tiloissa pidettävässä lehdistötilaisuudessa. Maakunnissa lisätietoja antavat Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen toimistot.

Ehdotuslista kumpuaa vakavista ongelmista yritysten toimintaedellytyksissä. Tilastojen perusteella on jo nähtävissä yritysten kasvun hiipumista esimerkiksi väestökadon seurauksena.

Yritysten yhteisesti hyväksymät keinot on koottu Yrittäjäjärjestön alueellisesti koko maan kattavan organisaation avulla. Ehdotuksen takana on siten suoraan liki 40 prosenttia Suomen yrityksistä 420 kuntatasolla toimivan yhdistyksen sekä 57 toimialaliiton kautta. Yrittäjäjärjestö edustaa pk-yrityssektoria, joka muodostaa 99,8 prosenttia Suomen yrityksistä. Nyt esitettävien ehdotusten takana ovat ensimmäistä kertaa niin kasvukeskusten kuin maaseudunkin yritykset.

Aluepoliittisen keskustelun ajankohtaisuutta lisää se, että Valtioneuvosto on antamassa mahdollisesti samaan aikaan eduskunnalle esityksensä aluekehityslain uudistamisesta.

Tilaisuudessa käydään läpi tuoreita tilastotietoja yritystoiminnan kehityksestä eri maakunnissa. Siellä myös vastataan kysymykseen, miksi yrityksiltä tarvitaan yhteinen aluepoliittinen toimenpidelista ja esitellään yrittäjien näkemyksiä aluepoliittisiksi keinoiksi.

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Petri Nieminen, Suomen Yrittäjät, p. 050 547 7495