8.11.2002 klo 12:13

Suomen Yrittäjät: Verotyöryhmän osinkoveroesitys tyrmäysisku yrittäjyydelle

Suomen Yrittäjät pitää valtiovarainministeriön ylijohtajan Lasse Arvelan johtaman verotyöryhmän esityksiä osinkoverotuksen osalta tuhoisina Suomen yritystoiminnalle. Yrityksen ja yrittäjän kokonaisverotus nousisi keskiverto palkansaajaan verrattuna selvästi ankarammaksi ja iskisi erityisesti pahasti pienituloisiin yrittäjiin.

-Osinkojen kahdenkertaiseen verotukseen siirtyminen syrjisi osinkotuloja muihin pääomatuloihin verrattuna. Pääoman sijoittaminen omaan yritystoimintaan ei olisi tämän jälkeen kannattavaa. Kiristykset heikentäisivät kasvua ja työllisyyttä ja vähentäisivät jo nykyisin vähäistä yrittäjien määrää Suomessa, sanoo Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus.

Suomen Yrittäjät katsoo, että osinkojen kahdenkertaiseen verotukseen siirtymistä ei tule toteuttaa. Erityisesti yrittäjävetoisille yrityksille,joissa yksi henkilö tai perhe on ottanut huomattavan taloudellisen riskin sijoittaessaan varansa yhteen yritykseen osinkojen kahdenkertainen verotus olisi kannustavuuden heikentyessä vakava isku.

Yrittäjien määrä vähenee

Käytännössä työryhmän esitys tarkoittaa sitä, että aina 60 000 euron (360 000 mk) vuosituloihin asti yrittäjän kokonaisverotus olisi ankarampaa kuin palkkaverotus. Tämä tarkoittaa sitä, että yrittäjäksi ei kannata ryhtyä ja sitä kautta yrittäjien määrä tulee väistämättä Suomessa vähenemään.

-Esimerkiksi 30 000 euroa vuodessa ansaitsevan yrittäjän kohdalla esitys osinkojen kahdenkertaiseen verotukseen siirtymisestä tietäisi verotuksen kiristymistä selvästi samalla tulotasolla olevaa palkansaajaa ankarammaksi. Tämä olisi tuhoisaa, sillä yritysverotusta tulee päinvastoin muuttaa yrittäjyyden osalta kannustavampaan suuntaan, mikäli halutaan madaltaa ihmisten kynnystä työllistää itse itsensä ja synnyttää uusia työpaikkoja, Järventaus sanoo.

Yrittäjäjärjestö muistuttaa, että nykyinen yhtiöiden voiton yhdenkertainen verotus on tukenut työllisyyttä, kun yritysten vakavaraisuus ja kyky sietää huonoja aikoja on parantunut. Nykyinen verojärjestelmä on tuottanut myös veronsaajille hyvin verotuloja, joten verojärjestelmän muuttaminen olisi riski myös valtiontaloudelle. Kahdenkertaiseen verotukseen siirtyneissä maissa verotulot ovat siirtymävaiheessa romahtaneet. Myöskään EU:n taholta ei toistaiseksi ole nähtävissä velvoitetta muuttaa Suomen nykyistä järjestelmää.

Pk-yritystoimintaa tuetaan muissa EU-maissa yleisesti kannustamalla omistajayrittäjiä kantamaan riskejä. Toisin kuin työryhmän mietinnössä esitetään -Suomenkin pitää kiristysten sijaan luoda kannustimia työpaikkojen säilyttämiseksi ja yrittäjyyttä jarruttavien rakenteiden korjaamiseksi. Tämä on tärkeää myös siksi, että liki kolmannes nykyisistä yrityksistä tarvitsee yrittäjien ikääntyessä seuraavan kymmenen vuoden kuluessa jatkajan.

Suomen Yrittäjien 3000 yrittäjälle tekemän kyselyn mukaan yrittäjät pitävät verotusta tärkeimpänä yrittäjyyteen liittyvänä poliittisen päätöksenteon piirissä olevana asiana seuraavalla hallituskaudella. Korkea veroastetta pidetään lisäksi yhtenä pahimmista yhteiskunnallisista ongelmista työttömyyden ohella.

Lisätietoja:
Johtaja Risto Suominen, Suomen Yrittäjät,
p.(09) 22922932
Lainopillinen asiamies, Anna Lundén,
p.(09)22922937
Viestintäpäällikkö Petri Nieminen, p. 050 547 7495

Suomen Yrittäjien jäsenkunnan rakenne vastaa Suomen koko yrityskentän rakennetta. Yrittäjäjärjestöön kuuluu 88 000 jäsentä 420 paikallisyhdistyksessä ja 60 toimialajärjestössä. Järjestön tehtävä on parantaa yritystoiminnan edellytyksiä Suomessa ja edistää yrittäjyyttä.
Suomessa on noin 220 000 yritystä. Suomen koko yrityskannasta 99,8 prosenttia on pk-yrityksiä, jotka työllistävät alle 250 henkilöä. Pk-yritykset työllistävät 61 prosenttia yksityisen sektorin henkilöstöstä ja tekevät yli puolet yritysten yhteenlasketusta liikevaihdosta.

Verotyöryhmän esitykset tästä linkistä http://www.valtioneuvosto.fi