22.1.2003 klo 12:51

Suomen Yrittäjien Järventaus työllisyystyöryhmän väliraportista: Hyvä pohja jatkotyölle

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus pitää työllisyystyöryhmän väliraporttia selkeänä ja hyvänä analyysina nykyisestä tilanteesta ja tulevaisuuden haasteista. Raportissa todetaan aivan oikein, että haasteellisen työllisyystavoitteen saavuttaminen vaatii nopeita ja voimakkaita toimia jo päätettyjen lisäksi.

Raportissa nostetaan yrittäjyyden edistäminen keskeisten haasteiden joukkoon. Työllisyystavoitteen saavuttamisen kannalta tarpeellinen yrittäjyysasteen nostaminen on Järventauksen mukaan hyvin vaativa tavoite siksi, että jopa 80000 yrittäjää on ikääntymisen seurauksena lopettamassa kymmenen vuoden kuluessa yritystoimintaansa.

Uusien työpaikkojen syntyminen on kiinni pitkälti juuri pienistä yrityksistä ja niiden toimintaedellytyksistä. Pk-yritykset työllistävät yli 60 prosenttia yksityisen sektorin työvoimasta ja laman jälkeen liki 80 prosenttia uusista työpaikoista on syntynyt juuri pieniin tai keskisuurin yrityksiin. Samalla suurten yritysten merkitys päätöksentekijöinä tuotannon sijoittumisesta on korostunut.

-Koko kansantalouden ja yrittäjien kannalta onkin tarpeellista, että loppuraportti sisältää voimakkaita toimia, joilla parannetaan yrittäjyyden kannustavuutta suhteessa palkkatyöhön ja vaikutetaan muun muassa koulutusjärjestelmän kautta ihmisten asenteisiin siten, että yhä useampi tulevaisuudessa valitsisi ammatikseen yrittäjyyden, Järventaus sanoo.

Järventauksen mukaan väliraportti antaa hyvän pohjan työryhmän jatkotyölle.

Työllisyysryhmän väliraportti tästä linkistä http://www.valtioneuvosto.fi/vn/liston/base.lsp

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. (09) 229 22950
Viestintäpäällikkö Petri Nieminen, Suomen Yrittäjät, p. 050 547 7495

Suomessa on noin 220 000 yritystä. Suomen koko yrityskannasta 99,8 prosenttia on pk-yrityksiä, jotka työllistävät alle 250 henkilöä. Pk-yritykset työllistävät 61 prosenttia yksityisen sektorin henkilöstöstä ja tekevät yli puolet yritysten yhteenlasketusta liikevaihdosta.
Suomen Yrittäjien jäsenkunta edustaa laajasti Suomen koko yrityskenttää. Yrittäjäjärjestöön kuuluu 88 000 jäsentä 420 paikallisyhdistyksessä ja 60 toimialajärjestössä. Järjestön tehtävä on parantaa yritystoiminnan edellytyksiä Suomessa ja edistää yrittäjyyttä.

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi