Suomen Yrittäjien uusi puheenjohtajisto: varapuheenjohtaja Jyrki Hakkarainen (vas.), puheenjohtaja Petri Salminen ja varapuheenjohtaja Jenni Parpala. Kuva: Emil Bobyrev
22.10.2022 klo 15:43

Suomen Yrittäjien puheenjohtajana jatkaa Petri Salminen

Suomen Yrittäjien puheenjohtajaksi on valittu tänään Petri Salminen Keski-Suomesta. Järjestön varapuheenjohtajiksi valittiin Jyrki Hakkarainen Varsinais-Suomesta ja Jenni Parpala Rannikko-Pohjanmaalta.

Suomen Yrittäjien Tampereella pidetty liittokokous valitsi tänään yrittäjäjärjestölle johdon seuraavan kahden vuoden ajaksi. Kaikkien valittujen kausi kestää kaksi vuotta ja alkaa heti.

Järjestöä viimeiset kaksi vuotta luotsannut Petri Salminen, 41, jatkaa Yrittäjien puheenjohtajana. Jyväskylästä, Keski-Suomesta kotoisin oleva Salminen on myynnin ja johtamisen kehittämispalveluja tarjoava yrittäjä Salminen & Tikka Oy:ssa ja konepajateollisuudessa toimivan perheyrityksen AJ-Tools Oy osakas.

Petri Salminen on myös eurooppalaisen pk-yrittäjien kattojärjestön SMEunitedin puheenjohtaja.

– Lähdin alun perin järjestön mukaan, koska Yrittäjät tarjoaa alustan sekä liiketoiminnalle että vaikuttamiseksi suomalaisten yritysten menestymiseen. Vastuunsa tunteva järjestö näkee kauas. Sellaisen järjestön näen ympärilläni. Sellaista järjestöä haluan rakentaa teidän kanssanne joukkuepelillä yhdessä, Salminen sanoi kiitospuheessaan liittokokoukselle.

– Seuraavan hallituksen on viimeinkin tiedostettava, että kannattava ja menestyvä yritystoiminta on ainut mahdollisuus rakentaa kestävää hyvinvointiyhteiskuntaa, Salminen toteaa.

Salminen sai 962 ääntä puheenjohtajavaalin toisella kierroksella, jossa toisena ehdokkaana oli järjestön varapuheenjohtajana 2020–2022 toiminut monialayrittäjä Anne Niemi Etelä-Pohjanmaalta. Niemi sai toisella kierroksella 855 ääntä.

Puheenjohtajavaaliin oli asettautunut ehdolle myös kiinteistösijoitusyhtiö Investors House Oy:n toimitusjohtaja Petri Roininen Helsingistä. Roininen sai ensimmäisellä kierroksella 171 ääntä, kun Niemi sai 835 ja Salminen 806.

Hakkarainen ja Parpala Yrittäjien varapuheenjohtajiksi

Varapuheenjohtajiksi Yrittäjien liittokokous valitsi Jyrki Hakkaraisen ja Jenni Parpalan

Jyrki Hakkarainen on monialayrittäjä Varsinais-Suomesta. Pääasiallinen yritystoiminta tapahtuu Kiskon Laki Oy ja Raaseporin Laki -toimistoissa. Lisäksi hän toimii sijoittajana ja osakkaana useissa yrityksissä. Hakkarainen toimi myös vuosina 2020–2022 Suomen Yrittäjien varapuheenjohtajana.

Jenni Parpala on tehnyt liiketoimintauraa siivous- ja puhtaanapitoalan yrittäjänä Rannikko-Pohjanmaalla. Tätä nykyä Parpalan vaasalainen yritys Kiffel Pesula myy pesulapalveluita verkossa ympäri Suomen. Parpala toimi 2020–2022 Suomen Yrittäjien hallituksen jäsenenä.

Hakkarainen sai vaalissa 1157 ääntä, Parpala 1147 sekä ehdolla myös olleet Anne Niemi 710 ääntä ja Satakunnasta Jukka Hurrila 618 ääntä.

Valtuuston johtoon Laaksonen ja Vuorinen

Liittokokous valitsi Suomen Yrittäjien valtuuston puheenjohtajaksi helsinkiläisen CleanMarin Oy:n yrittäjän Mari Laaksosen. Laaksonen toimi aikaisemmin Yrittäjien valtuustossa varapuheenjohtajana. Hän sai vaalissa 1422 ääntä. Vastaehdokas Andreas Ögård Uudeltamaalta sai 374 ääntä.

Valtuuston varapuheenjohtajaksi valittiin Pirkanmaalta kuljetuspalveluyrittäjä Janne Vuorinen MP-Kuljetus Ky:stä (1024 ääntä). Vastaehdokas Mikko Sundell Satakunnasta sai 761 ääntä.

”Seuraavan hallituksen sopeutettava 700–800 miljoonaa vuodessa”

Liittokokous edellytti, että Suomen seuraavan hallituksen on aloitettava välittömästi toimet julkisen talouden vakauttamiseksi.

Tämä tarkoittaa ohjelmaa kestävän talouskasvun vauhdittamiseksi valtion ja erityisesti kuntien ja hyvinvointialueiden menojen sopeuttamista tuloihin ja kansantalouden kantokykyyn.​

– Seuraavan hallituksen on aloitettava julkisen talouden vakauttaminen 700–800 miljoonan euron vuotuisella sopeutuksella, liittokokouskannanotossa todetaan.

– Mitä enemmän velkaannumme, sitä vähemmän on liikkumavaraa ja mahdollisuuksia alentaa työn ja yrittämisen verotusta. Mitä korkeampi julkinen velka meillä on, sitä suurempi osa verovaroista menee velan hoitoon.

Viikonlopun aikana median vapaaseen käyttöön julkistetaan kuvia. Suora osoite kuviin liittokokouksessa ja yrittäjäpäivistä: yrittajapaivat.kuvat.fi

Lue Suomen Yrittäjien liittokokouksen kannanotto kokonaisuudessaan tästä

Lisätietoja:

puheenjohtaja Petri Salminen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 608 812, petri.salminen@yrittajat.fi

liittokokouksen päätöksenteko: Atte Rytkönen-Sandberg, asiantuntija, 040 359 1986, atte.rytkonen-sandberg@yrittajat.fi

Muita kiinnostavia aiheita