3.5.2016 klo 10:22

Vuoden nuori yrittäjä -kilpailun finalistit valittu

Suomen Yrittäjien järjestämän valtakunnallisen Vuoden nuori yrittäjä -kilpailun vuoden 2016 finalisteiksi on valittu PaaPii Design Oy:n Anniina Isokangas, 34, Kokkolasta, Biancaneve Oy:n Elina Loueranta, 33, Tampereelta, Funrun Finland Oy:n Markus Niemelä, 32, Raumalta, Finnchat Oy:n Roope Rämänen, 29, Jyväskylästä, ja Suomen Saneerauspalvelu Oy:n Sami Takkula, 26, Vantaalta.

http://nuoretyrittajat.fi/vuoden-nuori-yrittaja-kilpailu/Finalistit valittiin Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen järjestämien alueellisten alkukilpailujen 20 voittajan joukosta. Alkukilpailuihin ehdokkaita jättivät Suomen Yrittäjien paikallisyhdistykset sekä jäsenyrittäjät. Paikallisyhdistykset hyödynsivät ehdokasasettelussaan viime syksynä kansalaisilta kerättyjä ilmiantoja, joita saatiin kaikkiaan 187.
Vuoden nuori yrittäjä -kilpailu on maamme arvostetuin nuorille suunnattu yrittäjäkilpailu. Kilpailussa painotetaan yritystoiminnan ansioita.

PaaPii Design Oy

PaaPii Design Oy on vuonna 2011 perustettu vaatetustuotteiden ja kangaskuosien suunnitteluun ja valmistukseen keskittynyt yritys Keski-Pohjanmaalta. Vuonna 2015 yritys työllisti neljä henkilöä ja sen liikevaihto oli miljoona euroa, mistä kolme neljäsosaa kertyi viennistä.

– Olemme juuri tuoneet kankaiden rinnalle vaatemalliston. Tarkoitus on kehittää nyt erityisesti sitä. Blogini ja sosiaalinen media laajemmin on alusta asti antanut mahdollisuuden toimia kansainvälisesti. Toivoisin kansainvälisyyden kehittyvän entisestään, kertoo yrittäjä Anniina Isokangas.

Biancaneve Oy

Biancaneve Oy on vuonna 2013 perustettu pirkanmaalainen vaatetusalan yritys, joka valmistaa esiintymisasuja taitoluistelijoille ja fitness-urheilijoille sekä urheiluvaatemallistoa laatutietoisille harrastajille. Vuonna 2015 yritys työllisti neljä henkilöä ja sen liikevaihto oli 0,5 miljoonaa euroa. Yritys valmistaa tuotteitaan Suomen lisäksi vientiin.

– Tavoitteemme on kasvaa ja kansainvälistyä. Olemme esimerkiksi lähdössä elinkeinoministerin kanssa delegaatiomatkalle Koreaan ja Japaniin. Lisäksi kehitämme Tekesin avustuksella verkkokauppaamme uutta järjestelmää, joka ottaa asiakkaan mitat webkameran avulla. Se mahdollistaa tuotteiden myymisen maailmanlaajuisesti, kertoo yrittäjä Elina Loueranta.

Funrun Finland Oy

Funrun Finland Oy on vuonna 2014 perustettu satakuntalainen yritys, joka järjestää väriestejuoksutapahtumia Suomessa ja muualla Euroopassa. Vuonna 2015 yritys työllisti yhden henkilön ja sen liikevaihto oli 1,2 miljoonaa euroa.

– Kysyntää riittää. Tänä vuonna kansainvälistyminen jatkuu kesällä Englannin lisäksi ainakin Saksaan, Ranskaan, Ruotsiin, Italiaan, Espanjaan ja talvella Arabiemiraatteihin. Sen lisäksi uusia maita on jatkuvasti työn alla. Yhdysvalloissa jatkamme touhua loppuvuodesta, jos aika ja puhti riittävät, kertoo yrittäjä Markus Niemelä.

Finnchat Oy

Finnchat Oy on vuonna 2012 perustettu verkkokauppojen ja –sivustojen livechat-palveluita tuottava yritys Keski-Suomesta. Vuonna 2015 yritys työllisti 57 henkilöä ja sen liikevaihto oli 1,9 miljoonaa euroa. Yritys on avannut viime vuonna toimipisteen Saksaan.

– Alkuvuodesta laajensimme tuotteitamme niin, että tarjoamme nyt myös pelkkää teknologiaamme ilman chat-asiakaspalvelijoita asiakkaille teknologisena ratkaisuna. Se antaa mahdollisuuksia kansainvälistymiseen. Tällä hetkellä sataprosenttinen fokus on Saksan markkinoiden avaamisessa, kertoo yrittäjä Roope Rämänen.

Suomen Saneerauspalvelu Oy

Suomen Saneerauspalvelu on vuonna 2001 perustettu ja vuonna 2010 nykyisen yrittäjän johtoon omistajanvaihdoksen kautta siirtynyt kattoremontointiin erikoistunut yritys pääkaupunkiseudulta. Vuonna 2015 yritys työllisti 30 henkilöä ja sen liikevaihto oli 7,4 miljoonaa euroa. Yritys toimii omalla talousalueellaan Etelä-Suomessa.

– Kattoala on muuttunut viime vuosina paljon, ja kehityksessä pitää pysyä mukana. Esimerkiksi katoissa käytettävät materiaalit ovat parantuneet. Enää asiakkaat eivät halua niinkään tehdä mahdollisimman edullisesti, vaan sen sijaan laadukkaasti. Nykyään asiakkaat ovat tietoisempia siitä, että katon pitää kestää aikaa, kertoo yrittäjä Sami Takkula.

Kilpailu ratkeaa 20.5. Jyväskylässä

Vuoden nuori yrittäjä 2016 paljastetaan Nuorten Yrittäjien valtakunnallisessa Get Together -tapahtumassa Jyväskylässä 20.5.2016. Tapahtumaan on jo nyt ilmoittautunut xxx nuorta yrittäjää.

Yksityisyrittäjäin Säätiö tukee kolmen parhaan palkitsemista yhteensä 30 000 euron suuruisella summalla.

– Yrittäjyys kiinnostaa tuoreiden selvitysten mukaan entistä useampaa nuorta ja opiskelijaa. On mahtavaa, että pystymme tarjoamaan heille kilpailumme kautta innostavia esimerkkejä nuorista menestyneistä yrittäjistä eri aloilta ja eri puolelta maata, Nuorten Yrittäjien toiminnasta Suomen Yrittäjissä vastaava järjestöpäällikkö Joonas Mikkilä sanoo.

– Hyödynsimme tänä vuonna ensimmäistä kertaa yleisöilmiantoja aluetason alkukilpailuissa. On hienoa huomata, että myös valtakunnallisen loppukilpailun viiden finalistin joukkoon on päätynyt yleisön ilmiantamia suosikkeja.

Näin valitaan

Voittajan valinnassa otetaan huomioon erityiset ansiot toimialaan, innovatiivisuuteen ja yrittäjäasenteeseen liittyen. Finalistit paremmuusjärjestykseen asettavaan tuomaristoon kuuluvat Maarit Hannula (Smartum Oy), Kimmo Koivikko (Hube Helsinki Oy, Boardman 2020 ry), Valtteri Lindholm (Varusteleka Oy, Vuoden nuori yrittäjä 2015), Sam Nieminen (Yksityisyrittäjäin Säätiö, SGN Group Oy), Suomen Yrittäjien Nuorten Yrittäjien valiokunta edustajanaan puheenjohtaja Minna Valtari (Someco Oy) ja Kim Väisänen (Takeoff Partners Oy).

Lisätiedot:
Järjestöpäällikkö Joonas Mikkilä, p. 045 129 6791, joonas.mikkila@yrittajat.fi