Albert Mäkelä. Kuva: Markus Sommers

Yrittäjägallup: Yrittäjät valmiudessa palkkaamaan ukrainalaisia

Yrittäjät ovat laajalti valmiita palkkaamaan ukrainalaisia töihin. Näin kertoo 37 prosenttia yrittäjistä Yrittäjägallupissa.

Yrittäjä voi palkata Ukrainan sotaa pakenevia ihmisiä, sanoo asiantuntija, juristi Albert Mäkelä Suomen Yrittäjistä.

–  Suomi myöntää ukrainalaisille tilapäistä suojelua, jonka nojalla heillä on työnteko-oikeus. Työnteko-oikeus edellyttää Ukrainasta saapuneelta rekisteröintiä, minkä tekee poliisi tai rajaviranomainen. Työnantaja voi ottaa ukrainalaisen työhön, kunhan hänet on rekisteröity ja hänelle on myönnetty tilapäinen suojelu, asiantuntija Albert Mäkelä sanoo.

– Toivomme viranomaisilta tähän selkeitä ohjeita ja nopeaa prosessia, Mäkelä jatkaa.

– Yrittäjien palkkaamishaluun vaikuttaa varmasti se, että ukrainalaiset ovat yleisesti olleet pidettyjä ja ammattitaitoisia työntekijöitä, Mäkelä lisää.

Mitä enemmän henkilöitä yritys työllistää, sitä vahvemmat palkkaamisaikeet ovat. 10–19 henkilöä työllistävissä yrityksissä 64 prosenttia on valmis palkkaamaan Ukrainasta saapuvia ihmisiä. Yli 20 henkilöä työllistävissä peräti 79 prosentilla on valmius palkata.

Yrittäjistä 36 prosenttia ei ole aikeissa palkata Ukrainasta saapuvia. Tässä ryhmässä on paljon yksinyrittäjiä, joilla ei ole tarkoitus palkata työntekijöitä. 27 prosenttia ei osaa vastata.

Yli 70 prosenttia yrittäjistä aikoo auttaa

Yrittäjien auttamishalu on ilmeinen. Yrityksistä 70 prosenttia aikoo auttaa jotenkin Ukrainaa tai ukrainalaisia.

– Yrittäjien ajatukset ovat Ukrainan kansan puolella. Ukrainan kansa kärsii sodasta eniten. Ukraina tarvitsee kaiken mahdollisen tukemme, sanoo toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä.

Yrittäjägallupin toteutti tutkimuslaitos Kantar. Tutkimuksessa haastateltiin 4.3. – 9.3.2022 aikavälillä 1293 yrityksen edustajaa. Virhemarginaalin on +-2,8 % prosenttiyksikköä.

Lisätietoja: asiantuntija Albert Mäkelä, 040 776 0560, albert.makela@yrittajat.fi, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, toimitusjohtaja, 040 5041944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.