Franchising

Aina ei tarvitse aloittaa yritystoimintaa tyhjästä tai omasta ideasta. Yrittäjäksi voi ryhtyä myös tunnetun ketjun jäsenenä ja valmiin toimintaidean turvin.

Plussat

+ Voit aloittaa valmiin liikeidean ja konseptin pohjalta.
+ Saat tukea emoyhtiöltä.
+ Esimerkiksi markkinointi ja hankintayhteistyö auttaa toiminnassa.

Miinukset

– Vapaus on olennaisesti pienempi kuin kokonaan omassa yrityksessä.
– Osa tuloksesta menee franchising-maksuina emoyhtiölle.

Franchising pähkinänkuoressa

Franchising-ketjuissa yksittäinen yrittäjä hoitaa yhtä tai useampaa yksikköä, kuten liikettä, ketjun toimintakonseptin mukaisesti.

Franchising-yrittäjiä on monella liiketoiminnan alalla, esimerkiksi kahvila- ja ravintolatoiminnan sekä kiinteistömyynnin ketjuissa. Suomessa toimii 250–300 franchising-ketjua. Suurimpia niistä ovat R-kioski, Hesburger ja Kotipizza.

Franchising on sopimus yhteistyöstä

Franchising on kahden yrityksen välinen yhteistyömalli, jossa franchising on toiselle (franchising-antajalle) liiketoiminnan kasvu- tai levittäytymistapa ja toiselle (franchising-ottajalle) yrittäjyyden malli.

Franchising-yhteistyöhön kuuluu tyypillisesti, että franchising-antaja on kehittänyt testaamansa, mallintamansa ja dokumentoimansa liiketoimintamallin eli konseptin, jonka käyttöoikeuden se luovuttaa franchising-ottajalle. Kaikki ketjuun kuuluvat yksiköt toimivat saman konseptin mukaisesti.

Konseptiin kuuluu yhtenäisten tuote- ja palveluvalikoiman, toimintatapojen ja työvälineiden lisäksi yhdenmukainen, yleensä markkinoilla laajasti tunnettu yrityskuva eli brändi. Tavoitteena on, että asiakas saa samat tuotteet ja palvelut jokaisesta ketjun yksiköstä.

Osapuolet tekevät kirjallisen franchising-sopimuksen, jossa sovitaan yhteistyön periaatteet ja jolla luovutetaan konseptin käyttöoikeus. Sopimukset ovat jatkuvia, mutta määräajoin katkaistavissa puolin tai toisin.

Franchising-yrittäjä maksaa franchising-antajalle niin sanottua franchising-maksuja, joita vastaan se saa konseptin käyttöoikeuden, koulutuksen, jatkuvan seurannan ja ohjauksen, erilaisia tukipalveluita sekä ketjun tuomia yhteistyöetuja.

Franchising-antaja ohjaa ja valvoo ketjun jäsenten toimintaa, jotta yhdenmukaisuus ja sen mukanaan tuomat edut säilyvät ja aikaansaavat tuottavaa liiketoimintaa kaikille ketjun jäsenyrityksille.

Ketju antaa monessa mielessä tukea yrittäjälle. Toisaalta franchising ole toimintamallina niin vapaata kuin perinteinen yrittäjyys. Franchising-yrittäjänä toimiessaan sitoutuu pidättäytymään tiukasti konseptin mukaisessa liiketoimintamallissa ja toimimaan ketjun yhteisten pelisääntöjen mukaan yhteistyössä muiden ketjun yrittäjien kanssa.

Franchising-ketjut hakevat jatkuvasti uusia yrittäjiä. Jos oman yrityksen perustaminen ketjun jäsenenä ja valmiilla konseptilla kiinnostaa, kannattaa tutkia, mitkä ketjut juuri tällä hetkellä hakevat yrittäjiä. Tietoa löytyy esimerkiksi Suomen Franchising-Yhdistyksen sivuilta.

Kokemuksia toiminnasta saa toisilta franchising-yrittäjiltä. Suomessa on lisäksi useita franchising-toimintaan ja -sopimuksiin erikoistuneita asiantuntijoita, joiden kanssa voi käydä läpi esimerkiksi sopimusehtoja läpi ennen lopullisia päätöksiä.

Mies käärii hihat

Yrityksen perustaminen -opas

Miten valita oikea yhtiömuoto yritykselle? Entä minkälaisia velvollisuuksia yrittäjällä on? Näihin ja muihin perustamiseen liittyviin kysymyksiin löydät vastauksen Yrityksen perustaminen -oppaasta.

Yrityksen perustaminen -opas