Etsi

Kati Niemi - Hattubisnestä kolmannessa polvessa

Kati Niemi KN Collection

Hattubisnestä kolmannessa polvessa

Jokaiselle on olemassa se täydellinen hattu. Näin uskoo keravalaisen KN Collectionin yrittäjä Kati Niemi, joka on seurannut isänsä ja isoisänsä jalanjälkiä hattubisneksen pariin.

Perheyrityksen historia ulottuu 1940-luvulle saakka. Katin isoisä Alpo oli työssään taitava puuseppä, jonka valmistamille hattutukeille riitti kysyntää hattukaupoissa ja modistien putiikeissa Suomen joka kolkassa. Naisten juhlahattujen ja angoramyssyjen valmistus alkoi 1980-luvulla, kun Katin isä Jorma perusti nimeään kantavan yrityksen Jorretuotteen.

Kati Niemi hyppäsi yrityksen toimintaan mukaan vuonna 2004 ja teki aluksi muun muassa kirjanpitoa kaupallisen alan opintojensa ohella. Sukupolvenvaihdos yrityksessä tehtiin vuonna 2008, kun Kati oli vasta 24-vuotias.

- Minulla oli vahva halu lähteä uudistamaan yritystä, sillä siihen aikaan hattua pidettiin vielä seniorituotteena. Näin paljon mahdollisuuksia, en niinkään uhkia. Aina ei ole ollut helppoa, mutta vuosien varrella on tullut runsaasti kokemusta. On mahtavaa, että oman työn hedelmät nyt vihdon näkyvät. Hattutrendi on tällä hetkellä vahvassa nousussa, Kati kertoo.

KN Collectionin pääsesonki on syys- ja talvikausi, joskin hattuja käytetään entistä enemmän myös keväällä ja kesällä. Kati kuvailee suomalaisia käytännöllisiksi hatun käyttäjiksi, mutta esimerkiksi ruotsalaisiin verrattuna olemme rohkeampia erilaisten mallien ja värien käytössä. Suomalaisen valitsema hattu on valmistettu mieluiten luonnonmateriaaleista, kuten villasta, puuvillasta tai pellavasta.

- Monet kaipaavat rohkaisua sopivan hatun valintaan. Hatun mallin ja värin pitää imarrella käyttäjän kasvoja. Kaikki mallit eivät sovi kaikille, mutta jokaiselle löytyy täydellinen hattu, yrittäjä tietää.

 

Kansainvälisyys kiinnostaa

KN Collectionin valikoimaan kuuluu monenlaisia hattuja klassisista huopahatuista rennompiin myssyihin. Kati on päävastuussa malliston suunnittelusta. Uusia hattumalleja on suunnitella koko ajan, vaikka tietyt bestsellerit pidetäänkin aina mukana. Hatut valmistetaan Italiassa ja Puolassa perheyrityksissä, joiden kanssa yhteistyö on jatkunut jo vuosia. Hattujen lisäksi valikoimaan kuuluu huiveja ja ponchoja. Katin mukaan KN Collectionin laajan jälleenmyyjäverkoston rakentaminen on vaatinut pitkäjänteistä työtä. Nyt se kattaa koko Suomen etelästä pohjoiseen ja lännestä itään. Vientiä on Ruotsiin, Venäjälle ja Baltian maihin.

- Kansainvälisyys kiinnostaa, sillä Suomi on hattubisneksessä pieni markkina. Haluaisin nähdä meidät vielä nykyistä kansainvälisempänä. Yksi kiinnostava markkina voisi olla Japani, sillä japanilaiset matkailijat tykkäävät kovasti meidän hatuista.

Yrityksen seuraava satsaus on verkkokauppa, jonka avaamiseksi suunnitelmat ovat jo pitkällä. Katin mukaan verkkonäkyvyys on muotialalla tänä päivänä välttämätöntä. Siksi KN Collection on läsnä myös useissa sosiaalisen median kanavissa.

- Some on mullistanut perusmarkkinointityön. Teemme yhteistyötä myös muotibloggaajien kanssa. Se on brändin näkyvyydelle todella tärkeää.

 

Kilpaurheilutaustasta on hyötyä

Yrityksessä työskentelee Katin lisäksi hänen aviomiehensä sekä yksi vakituinen työntekijä, sesonkiaikaan palkataan tarvittaessa kausityöntekijöitä. Yrittäjä on aikaansaavasta tiimistään ylpeä.

- Meillä kaikki osaavat tehdä kaikkea, hän sanoo.

Haastavinta yrittäjän arjessa on ajankäytön hallinta, sillä elämää tahdittavat työn lisäksi myös perheen kaksi pientä lasta. Perhe ja ystävät ovat Katille elämän tärkein tukipilari.

- Oma identiteetti ei saa rakentua pelkästään työn ja yrittäjyyden varaan. Elämässä on oltava muutakin.

Jos aikaa olisi enemmän, Kati palaisi mielellään rakkaan harrastuksensa joukkuevoimistelun pariin, jossa hän on aikaisemmin menestynyt myös kilpatasolla. Kilpaurheilutaustasta on ollut yrittäjyydessäkin hyötyä.

- Pidän itseäni sinnikkäänä. Kun pettymyksiä tulee, niistä ei saa lannistua. Muotiala on riskaabeli ala ja varsinkin taloudellista epävarmuutta täytyy jatkuvasti hallita. Yksi hyvä vuosi ei kerro, että seuraava olisi välttämättä yhtä hyvä. Olen tavattoman ylpeä, että me olemme pärjänneet alalla jo 40 vuotta.  

 

Teksti ja kuva: Krista Korpela-Kosonen

 

 

 

Krista Korpela-Kosonen

Toimittaja, viestinnän suunnittelija, ETM