Etsi

SoMe Masters - 
Dick Lindertz


Yrittäjäksi sosiaalisen median siivin

Dick Lindertzin yrittäjyyden alku on ehkä hieman epätavanomainen:
– Eräänä lauantai-iltana saunassa päätin, että ruuasta tulee ammattini ja yrittäjyys on fiksuin vaihtoehto. Olin työskennellyt IT-alalla mutta ajatellut alan vaihtoa. Olin pyöritellyt mielessäni muutamia yritysideoita ja miettinyt, että näistä jotain aion toteuttaa. 50-vuotiaana oli muutenkin hyvä hetki vetää henkeä ja miettiä tulevaa, ja siitä se lähti. Tein heti Facebook-sivun ja aloitin sähköisen markkinoinnin, jonka ansiosta toiminta lähti vauhdikkaasti liikkeelle.

Sähköinen markkinointi onnistui jopa niin hyvin, että entiset kollegat alkoivat pyytää vinkkejä sosiaaliseen mediaan. Aluksi Dick vaan autteli heitä, mutta kun kysyntä kasvoi, syntyi toiminimi SoMe Masters. SoMe Mastersin ideana on neuvoa, kuinka sosiaalista mediaa käytetään liiketoiminnan kasvattamiseen. Siinä missä aiemmin laitettiin lehteen mainos ja odoteltiin tuloksia, tehdään nyt sähköinen mainos, jossa varsinainen työ alkaa vasta julkaisemisen jälkeen. Maksullinen mainos kohdistetaan aktiiviselle ryhmälle ja tuloksia seurataan. Uusin SoMe Mastersin tuotteistetuista palveluista on Growth Hacking eli kasvuhakkerointi, jossa monia erityyppisiä mainoksia kohdennetaan eri yleisöille ja katsotaan, mikä niistä toimii ja mikä ei. Siitä on hyötyä, jos yritys on epävarma kohderyhmästä, tuote on uusi tai se ei mene kaupaksi.

Some-palvelujen ohella Dick tarjoaa yrityksille Food Masters Keittiöpelejä. Ne ovat simulaatiopelejä, joissa eri aihepiirien rutiineja, oppeja ja prosesseja siirretään keittiöihin. Leikkimielisissä peleissä kilpaillaan siitä, kuinka joukkueet selviävät haasteista ja yhteispelistä ja lopuksi nautitaan itse valmistettu illallinen. Keittiöpelejä järjestetään muun muassa kurssien päättäjäisissä, sisäisissä tilaisuuksissa ja asiakastilaisuuksissa. Dickin mukaan niidenkin markkinointi on ollut somessa helppoa.
– Tein pari demotilaisuutta ja otin niistä kuvia, jotka jaoin. Laitoin päivitysten päälle vähän mainosrahaa, jotta osallistuneiden kaverit näkivät, mistä on kyse, Dick taustoittaa.

Ruokablogi kulkee mukana

Ruoka on ollut Dickille aikaa vievä harrastus vuosien ajan. Hän perusti ensimmäisen ruokaan liittyvän verkkosivunsa jo vuonna 1994. Sen jälkeen tuli Facebook-sivu ja myöhemmin blogi. Nykyään Dick on palkkabloggaaja, eli hänelle maksetaan bloggaamisesta.
– Mediatalojen kiinnostus herää, kun blogilla on aktiivisia seuraajia. Itse pystyin valitsemaan vuonna 2014 kolmesta vaihtoehdosta, minkä mediatalon tarjouksen otan vastaan. Mukana maku -blogi pyörii nyt Anna-lehden sivustolla.

Dickin mukaan kaupallisen blogin tarkoitus on usein myydä tuotteita ja palveluja, joita sivustolla mainostetaan, vaikka bloggaaja ei suoraan niistä kirjoittaisikaan. Palkkaa maksetaan mainosten näyttämisestä ja sisältöyhteistyötoimeksiannoista. Blogin kirjoittaminen on eräänlaista julkisen päiväkirjan pitämistä. Helpolla palkka ei bloggaamisestakaan tule, sillä ansaitsemistavat ovat erilaisia, kilpailu on tosi kovaa ja monipuolisuutta vaaditaan. Pitää olla myös hyvä kuvaaja.

Kaikkea ei tarvitse tehdä itse

– Minulla ei ole ollut vielä tarvetta työllistää sillä, olen yrittänyt löytää parhaat mahdolliset kumppanit, jotka tekevät töitä kanssani ja osittain puolestani sitten, kun projektit ovat käynnistyneet ja stabiloituneet. Koska asiakkaat haluavat usein ostaa yhdestä paikasta, raahaan mukanani erilaisia tyyppejä, ja jotkut raahaavat minua mukanaan, Dick kertoo pilke silmäkulmassaan.
– Alihankkijoiden ansiosta olen vähentänyt työntekoa vuosien mittaan. Se on luksusta, joka tulee ajan myötä. Silloin kun menee huonosti, ei voi valita.

Dick sanoo, että kesti monta vuotta, ennen kuin hän istui alas miettimään, miltä yrittäminen tuntuu.
– Tykkään siitä, että pystyn tekemään työtä silloin kun sitä on, myös loman ohessa. Haluan myös etsiä uusia juttuja. Minulle yrittäjyys sopii, mutta olen sitä mieltä, että kaikille se ei sovi. Yrittäjä ei voi olla introvertti ja mukavuudenhaluinen.

 

SoMe Masters
Dick Lindertz
Veturitallintie 6 c 25
02400 Kirkkonummi
0400 287 739

www.somemasters.com 

 

Teksti:
Anni Laitinen
www.konttuuri.fi
2017

Anni Laitinen