Etsi

Virve Taljavirta / Verhoomo Vanhan Viehätys, Järvenpää

Nojatuolin uusi elämä

Keskellä verhoomon lattiaa on vanha, perinteikäs nojatuoli, josta on jäljellä vain puiset rungot. Kaikki muu on purettu pois. Verhoilijamestari Virve Taljavirran osaavissa käsissä tuoli saa pian kuitenkin uuden elämän. Kunnostettu ja uudelleen verhoiltu nojatuoli kestää käyttöä vielä vuosien ajan.

Virve Taljavirta perusti Järvenpäässä sijaitsevan verhoomonsa vuonna 2008. Takana oli kymmenen vuoden työura yhteisöpedagogina ja sen jälkeen suoritettu verhoilijan perustutkinto. Hetken Virve toimi ehti toimia verhoilijana kalusteteollisuudessa, mutta sitten koitti Verhoomo Vanhan Viehätyksen aika.

- Yrityksen perustaminen oli mielessä jo siinä vaiheessa, kun lähdin opiskelemaan verhoilua. Nykyiseen työhöni verrattuna työ kalusteteollisuudessa oli suppeampaa. Tykkään siitä, että työpäivät vaihtelevat. Omassa yrityksessä saan kokeilla myös vähän villimpiä juttuja, Virve selittää.

Yrittäjyyden ohessa Virve on suorittanut myös verhoilijakisällin ja verhoilijamestarin tutkinnot sekä yrittäjän ammattitutkinnon. - Pidin yrittäjäopintoja hyvin hyödyllisinä. Kun oma yritys oli ollut olemassa jo jonkin aikaa, pääsin heti soveltamaan oppeja käytäntöön.

 

Vanhalla tuolilla on tunnearvoa

Verhoomo Vanhan Viehätys palvelee sekä yksityis- että yritysasiakkaita. Yhteistyökumppaneittensa kanssa Virve voi ottaa työn alle isojakin kokonaisuuksia. Luottoverkostoon kuuluvat muun muassa puuseppä sekä pintakäsittelyn asiantuntija. Tavallisimmin Virven verhoiltavaksi tuodaan tuoli, nojatuoli tai sohva.

- Ihmiset haluavat säästää vanhoja kalusteita, koska niillä voi olla paljonkin tunnearvoa. Vanhat kalusteet ovat usein hyvin kestäviä, sillä niissä on puurunko ja laadukkaita materiaaleja. Voi myös olla, ettei vanhasta sohvasta haluta luopua, koska siinä on niin mukava istua, Virve tietää.

Verhoomossa riittää asiakkaita ympärivuotisesti, erityisiä ruuhkahuippuja on kaksi. - Joulun lähestyessä ihmiset haluavat satsata enemmän kotiin. Myös keväällä juhlakauden lähestyessä ihmiset keskittyvät sisustukseen.

Virven mukaan verhoilualalla on varsin paljon kilpailua, koska oman yrityksen perustaminen on alalla tyypillistä. Palkkatyötä on tarjolla vähän. Tärkein kilpailuvaltti on hyvin tehty työ. Ovesta lähtee ulos aina kestävä tuote, jonka kunnostuksessa ja verhoilussa ei ole oikaistu missään vaiheessa.

- Asiakkaat arvostavat myös sitä, että minulla on laaja kangasvalikoima. Täältä saa halutessaan hyvin yksilöllisiä ja uniikkeja ratkaisuja. Tykkään hullutellakin tuolien kanssa ja uskallan ehdottaa asiakkaille villimpiäkin ideoita.

 

Somessa kurkistetaan kulissien taakse

Virve esittelee säännöllisesti työtään ja työn alla olevia verhoiluja verhoomonsa some-kanavilla. Facebookissa ja Instagramissa on yhteensä satoja seuraajia.

- Some on helppo kanava tehdä omaa työtä näkyväksi. Avaan tarinoita tuotteiden takana ja esittelen, mitä kaikkea työni vaatii. Ihmiset pääsevät näkemään kulissien taaksekin. Some on tuonut verhoomolle myös uusia asiakkaita, Virve kuvailee.

Virve pitää yrittäjyydessä erityisesti siitä, että työssä saa itse määritellä, mitä ja miten tekee. Yksinyrittäjän täytyy kuitenkin muistaa huolehtia, että työpäivät pysyvät järkevän mittaisina.

- Ei ole mitään järkeä pyörittää yritystä niin, että työssä on oltava koko ajan. Ei yritys silloin ole kannattava. Vapaa-aikaakin pitää olla. Oma hyvinvointi on minulle tosi tärkeää, sillä verhoilijan työ on fyysisesti raskasta. Varsikin kädet joutuvat koville. Merkitsen lomat hyvissä ajoin kalenteriin. Pidän pidemmän loman sekä kesällä että talvella.

Koska työ on fyysisesti niin vaativaa, Virve tietää jo nyt, ettei sitä välttämättä pysty tekemään eläkeikään saakka. Jossakin vaiheessa voi olla uusien ideoiden aika. Niitä Virve ei kuitenkaan vielä aio paljastaa.

- Tekemiseen ei saa jämähtää. Täytyy olla myös unelmia ja haaveita, hän sanoo.

Lisää tietoa:
www.verhoomovanhanviehatys.com

 

Teksti ja kuvat: Krista Korpela-Kosonen

Virve Taljavirta / Verhoomo Vanhan Viehätys

 

 

 

Krista Korpela-Kosonen

Toimittaja, viestinnän suunnittelija, ETM