Etsi

Yes, sir!

Milloin olet viimeksi saanut niin hyvää asiakaspalvelua, että kerroit siitä tohkeissasi tutuillesi? Entä milloin olet palvellut omaa asiakastasi niin erinomaisesti, että hän on lähtenyt luotasi hymyssä suin ja laittanut viidakkorummun pärisemään positiivisesti?

Itse jouduin hyvän palvelu yllättämäksi joululomalla Itävallassa. Paikallisen perhehotellin vieraanvaraisuus ja palvelutaito lähes hätkähdyttivät. Kuinka pienestä se onkaan kiinni – eikä edes maksa mitään! Tullessa vastaanoton henkilökunta kätteli meidät ja esitteli itsensä ja lähtiessä tuulilasiin oli jätetty lappu: ”Pesimme tuulilasisi, jotta sinulla olisi turvallinen kotimatka.” Pieniä tekoja, jotka jäävät mieleen, ja joista kertoo mielellään eteenpäin.

Meillä suomalaisilla iloinen palveluasenne harvemmin saadaan äidinmaidossa – mutta ei hätää, sen ehtii opetella kyllä vaikka myöhemmälläkin iällä. Myönnän itsekin, että ihan jokaisena päivänä ei jaksaisi olla Armi Aurinkoinen eikä asiakas todellakaan ole aina oikeassa. Mutta silti hänelle pitäisi jäädä myönteinen kokemus kontaktista kanssani.

Mitä sitten on hyvä asiakaspalvelu? Se on ennen kaikkea toisen ihmisen kunnioittamista. Jollekin vaan se olohuoneen lattialistan korkeus on elämää suurempi asia, toinen taas ei huomaisi vaikka listat puuttuisivat kokonaan. Kun malttaa pitää oman suunsa kiinni ja aidosti kuunnella, saa selville, mitä asiakas oikeasti haluaa. Vaikka asiakas ei itse sitä vielä tietäisikään.

Itse olen seurannut, testannut ja harjoitellut asiakaspalvelua kiihkeän kesäsesongin ja uinuvan talvisesongin välillä seilaavassa pienessä rannikkokaupungissa Hangossa. Me paikalliset yrittäjät haluaisimme, että tänne tulevat matkailijat kokisivat olevansa odotettuja ja tervetulleita, ja jokainen asiakaspalvelija kesäapulaisesta yrittäjään palvelisi heitä aurinkoisella ja positiivisella asenteella. Sellaisella asenteella, jossa ensin sanotaan ”Yes, sir!” ja sitten vasta mietitään, miten asiakkaan toive saadaan toteutettua.

Ihan niin aurinkoisesti ei Hangossakaan palvelu pelaa – ainakaan vielä. Tulevana keväänä 40-vuotta täyttävä yhdistyksemme aloittaa Yes sir! -palveluasenteeseen tähtäävät koulutukset, jonka sisällön rakennamme me yrittäjät. Me itse myös vedämme koulutukset. Kohderyhmänä ovat etenkin sesonkityöntekijät sekä paikalliset nuoret, jotka hakevat kesätyö- tai työpaikkaa Hangosta. Tavoitteena on viilata koulutuksesta tehokas paketti, josta saatua diplomia työnantajat arvostavat.

Idea koulutuksesta tuli esiin kuukausittaisilla aamukahveillamme ja heti saimme kasaan innokkaan tiimin sitä toteuttamaan – ja vapaaehtoisen sponsorin. Yrittäjien yhteistyössä on oikeasti voimaa!

Nana Närhi
Puheenjohtaja Hangon Yrittäjät ry
Unelmakauppias, Yrittäjä, Hima&Huvila LKV

Nana Närhi