Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Tiina Hakala - Tintin Tarrapointti

Tintin Tarrapointti on yrittäjä Tiina Hakalalle elämäntapa

Tuusulalainen yrittäjä Tiina ”tintti” Hakala ei pitänyt vuonna 2016 yhtään lomapäivää. Työviikot venähtävät usein 7-päiväisiksi, mutta se ei itseään ”elämäntapaintiaaniksi” kutsuvaa yrittäjää haittaa.

- Asiakkaani ovat niin ihania, etten koe yrittäjyyttä työnä, vaan tämä on minulle elämäntapa. Innostus työhön tulee siitä, että pystyy luomaan uutta, Hakala sanoo.

Hän perusti yrityksensä Tintin Tarrapointin vuonna 1999. Ensimmäinen asiakas oli televisiokanava MTV3, joka tarvitsi nopealla aikataululla tarroja lavastuksiinsa. Ne valmistuivat yhdessä yössä seuraavaksi aamuksi. Sen jälkeen Hakala alkoi tehdä tarroja ja teippauksia muun muassa autoihin ja liiketiloihin.

Yrityksen toimialaan kuuluvat myös toimistopalvelut. Ennen yrittäjyyttä Nokialla vientihuolitsijana ja osastosihteerinä työskennelleen Hakalan osaamista on tarvittu monissa viime vuosien suurissa rakennushankkeissa. Hän on koordinoinut työmaatoimiston toimintaa Vuosaari- ja Päijänne-tunnelin sekä Kehäradan rakennushankkeissa. Hankevuosina Tintin Tarrapointin teippauksille jäi vähemmän aikaa.

- Kehäradan jälkeen päätin, että haluan keskittyä loppuelämäni ajan teippauksiin ja pienempiin toimistopalvelukeikkoihin, Hakala kertoo hymyillen.

Ostopalveluna tiimityötä

Kevät ja kesä ovat ajoneuvo- ja liiketilateippausten sesonkiaikaa. Syys- ja talvikaudella Tintin Tarrapointti tekee muun muassa tarroja, julisteita, esitteitä, kangaspainatuksia, kylttejä, graafista suunnittelua ja uusien palveluiden kehitystyötä. Hakala on yksinyrittäjä, mutta ostopalveluna tiimiin kuuluu neljä muuta yrittäjää, joiden osaamista Tintin Tarrapointti hyödyntää tarpeen mukaan.  Yhteistyö etenkin Emil Ptacekin kanssa on tiivistä, sillä hän hallitsee yrityksen tärkeimmän työkalun, liuotintulostimen, käytön tehokkaasti.

- Kehitämme, testaamme ja innovoimme yhdessä koko ajan uutta, Hakala kehuu.

Tintin Tarrapointti haluaa olla ennen kaikkea paikallinen toimija, eikä se Hakalan mukaan tavoittele kansainvälistä kauppaa. Siitä huolimatta tähän mennessä suurin tilaus on mennyt Venezuelaan, kun suomalainen liikemies näki yrityksen teippaaman auton tuusulalaisen koulun pihalla ja kiinnostui yhteistyöstä.

- Kymmeneen kalastusalukseen Venezuelassa teipattiin Jaakon ja Elsan kaltaisia suomalaisia nimiä, Hakala kertoo.

Teippaukselle tulee antaa sielu

Tiina Hakala sanoo uskovansa asiakaspalvelussa ihmisten kohtaamiseen. Suurimmat onnistumiset yrittäjänä tulevat siitä, että pystyy palvelemaan asiakkaittaan parhaalla mahdollisella tavalla. Tintin Tarrapointin tavoitteena on ylittää asiakkaan odotukset. Jos asiakas tilaa sata tarraa, hän voi saada niitä 110 tai jonkin muun yllätyksen.

- Kun näen liikenteessä teippaamani auton, minulle täytyy tulla tunne, että se on todella hyvä. Teippaukselle pitää pystyä antamaan sielu, Hakala määrittelee.

Yrittäjän mielessä muhii koko ajan ideoita uusista tuotteista. Yksi haave olisi päästä tekemään tuusulalaisille kulttuurikohteille sopivia lahja- ja painotuotteita. Kulttuurikohteen kuva voisi löytyä esimerkiksi kauniista tyyny- tai pöytäliinasta.

- Tuusulan kulttuuri on minulle tärkeää. Käyn paljon erilaisissa tapahtumissa.

Yrittäjyyden suurimmat haasteet liittyvät Hakalan mukaan ajankäyttöön. Miten priorisoida aikaa tilattujen tuotteiden toteutuksen, uusien tarjousten tekemisen sekä tuotekehityksen ja innovoinnin välillä?

- Liikkumaankin pitäisi ehtiä enemmän. Vieressä olevat mahtavat metsät olivat syy, jonka vuoksi vuonna 2015 muutin juuri tähän liiketilaan.

Työtilan seinustalla Tiina Hakalalla on värikkäät kumisaappaat. Ne hän pukee jalkaansa heti, kun metsälenkille vain löytyy aikaa.

 

Tintin Tarrapointti
Tiina Hakala
Huoltotie 4
04300 Tuusula

p. 040 517 0479
www.tintintarrapointti.com

 

Teksti ja kuva: Krista Korpela-Kosonen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Krista Korpela-Kosonen

Toimittaja, viestinnän suunnittelija, ETM