Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Timo ja Helen Hersti

Herstin perheessä molemmilla on oma firma

 

Timo Hersti kustomoi vanhoja autoja upeiksi, uusiksi kulkupeleiksi ja Helen Hersti on artesaani, joka tekee sisustusmaalaustöitä. Molemmille on tärkeää se, että on oman itsensä herra ja saa päättää työajoista ja –tahdista itse.

– Perheessämme on 5- ja 3-vuotiaat lapset. Suurin haaste syntyy silloin kun he ovat sairaana. Kumpi silloin jää kotiin, kumpi lähtee töihin? Kumman työ on juuri silloin arvokkaampaa, kertoo Helen Hersti.

Kymmenen vuotta sitten Timon elämässä tapahtui paljon: hän meni naimisiin ja perusti yrityksensä Hersti Autoshopin. Yrityksen liikeidea on korjata vanhoja autoja uusiksi, mutta vanhan tyylisiksi.

– Ihan kansakoulupohjalta olen yrittäjäksi lähtenyt ja opetellut kaiken päätä seinään hakkaamalla. Ensimmäinen autoni oli vm. 1964 Chevrolet Impala, jonka hommasin parin kaverin kanssa kimppaan vuonna 1980. Laitettiin moottori, vaihdelaatikko – koko auto katsastuskuntoon, Timo kertoo.

– Tein autoja tasaiseen tahtiin ja sain nimeä – lehdissä oli ollut juttuja autoistani. Oli lopulta sen verran mainetta, että uskalsin ryhtyä yrittäjäksi. Kyllähän se alkuun jännitti. Markkinointi on tapahtunut kokonaan puskaradion kautta.

 

Timo Hersti tekee normaaleja kahdeksan tunnin työpäiviä. Keväisin, näyttelyjen aikaan, voi joutua vähän venyttämään. Yhden auton tekemiseen alusta loppuun kuluu noin 800-1000 tuntia. Tuntihinta verottomana pyörii siellä 50 euron kieppeillä. Laskutus tapahtuu viikoittain. Autoja ei tehdä putkeen alusta loppuun, vaan vuorotellen, riippuen työvaiheista ja varaosatilanteesta.

– Asiakkaat ovat intohimoisia autoihmisiä ja heillä on usein oma firma. He käyvät katsomassa projektia vähän väliä. Lähetän heille myös kuvia silloin tällöin.

– Suurin haaste ovat peltityöt, kun yleensä lähdetään suorasta pellistä liikkeelle, jota muokataan erilaisilla laitteilla. Maalaan itse osan, osa käytetään muualla maalattavana.

– Autot ostetaan pääasiassa USA:sta. Netissä voi käydä katsomassa ja ostamassa. Ne ovat monesti aika ruosteisia. Niissä on oma riskinsä, jos ei käy paikan päällä katsomassa. Itse ostin juuri viimeisimmän uuden projektini vm. 1959 Chevroletin pickupin netin välityksellä hintaan 1700 euroa, kuljetettuna Suomeen.

Timo Herstikin katselee autojen rakennusohjelmia televisiosta, mutta pitää sitä showna, josta saa väärän kuvan, kun kaikki näyttää niin helpolta.

– Asiakkaalle tehdään se mitä hän haluaa. Pääasiassa teemme custom-autoja, joissa kattoa ja jousitusta madalletaan, ja käytetään uudempaa tekniikkaa. Tuossa on esimerkiksi tekeillä vm. 1957 Chevrolet, jossa on vanhat kuoret ulospäin, mutta ihan uusi V8-ruiskumoottori. Autot katsastetaan normaalisti joka vuosi ja niillä on normivakuutukset.

T:mi Maalauspalvelut Helen Hersti tekee rakennuspuolen perinteisiä maalaustöitä, mutta myös erikoisempia marmorointeja ja ootrausta. Yrittäjäksi häntä kannustaa oman vapauden lisäksi se, että kunnia työstä tulee itselle, eikä jollekin toimitusjohtajalle.

– Pienyrittäjää verotetaan liian rankasti. Suhtautuminen on muutenkin syrjivää. Esimerkiksi minua kiinnostaisi verhoilijan tutkinto, mutta saisin yrittäjänä tukea 500 euroa kuussa, kun palkkatyöläinen saisi tuplasti saman verran. Peruste on kuulema se, että vaikka opiskelua olisi viisi päivää viikossa, voisin silti tehdä yrittäjätyötä samalla ja ansaita. No – voisihan palkkatyöläinenkin mennä iltatöihin, Helen Hersti toteaa.

– Naisyrittäjien Facebookissa olemme pohtineet, pitäisikö firma laittaa Viroon tai vaikka Englantiin, jossa verotus olisi lievempää.

Mutta mitä Timo Hersti tekee vapaa-ajallaan? No tietenkin kustomoi autoja. Hänellä on itsellään kuusi autoa: 1930 Ford Roaster -pickup, 1937 LaSalle, 1938 avo-Buick, 1939 Chevrolet Deliver -pakettiauto, 1957 avo-Chevrolet sekä tuo juuri hankittu 1959 Chevrolet Pickup.

 

 

 

Jukka Nissinen