30.11.2017 klo 13:00
Uutinen

Amikset uusiksi

Vuodenvaihteessa ammatilliset opinnot muuttuvat. Yrittäjän näkökulmasta moni tuttu asia säilyy, vaikka tutkinnon näkökulmasta moni asia menee uusiksi.

Opinnot etenevät moduulirakenteella

Opiskelu etenee tutkinnonosittain, puhutaan myös moduuleista. Näitä on opinnoissa vaihteleva määrä, yleensä 4-8. Valinnaisuus moduulien valinnassa lisääntyy, mikä antaa firmoille mahdollisuuksia kouluttaa työntekijöitä juuri omiin tarpeisiin. Esimerkiksi sähkäri voi opiskella yhden moduulin myyntiä.

Työpaikalla tapahtuva oppiminen lisääntyy

Työpaikalla tapahtuvaa oppimista halutaan lisätä. Sen keinovalikoima paranee ja samalla sen tavoitetaso kasvaa. Jatkossa mietitään entistä tarkemmin, mitä kulloinkin työpaikalla opitaan. Tutkinnonosan lopuksi opittu näytetään työsuorituksella työpaikalla.

Koulutussopimus on tapa oppia työpaikalla niin, että raha ei liiku (ei saa liikkua). Yhtä moduulia kohden voi solmia yhden koulutussopimuksen. Koulutussopimuksen pituutta ei ole vakioitu – se riippuu opiskelijan oppimisen vaatimasta ajasta.

Oppisopimuksessa raha liikkuu. Oppisopimus vaatii työsopimuksen. Se on mahdollista solmia lyhyemmäksi aikaa, tutkinnonosa kerrallaan. Työnantaja saa oppilaitokselta koulutuskorvauksen, jonka tason koulut päättävät. Tasoa tultanee yleisesti nostamaan. Koulutuskorvauksen lisäksi kannattaa kysellä TE-toimistosta palkkatukea.

Kesätyöt ovat edelleen kesätöitä, mutta oppilaitoksella on nyt täky muodostaa myös kesätöistä oppisopimus. Vaihtoehtoisesti jos kesätyöt ovat kasvattaneet oman alan osaamista riittävästi, voi opiskelija mennä suoraankin näyttämään osaamisensa, vaikkei oppisopimusta olisi solmittukaan.

Uusia oppimisympäristöjä syntyy

Niukentuvat ammatillisen koulutuksen resurssit ovat sekä uhka että mahdollisuus. Työssäoppimisen ohjaus, siihen käytettävät resurssit ja tukitoimet sekä ja oppimisen laatukysymykset ovat osittain kysymysmerkkejä ja vähintäänkin tarkasti seurattavia asioita. Palautetta ja kehittämisehdotuksia kannattaa antaa suoraan oppilaitoksille ja tarvittaessa myös yrittäjäjärjestölle.

Uudenlaisia oppimisympäristöjä on kehitetty jo jonkin aikaa. Uudellamaalla on kokeiltu tai on toiminnassa esimerkiksi:

  • Pop-up -ravintoloita, jotka toimivat tyypillisesti muutaman viikon ajan.
  • Kauppakeskukseen rakennettu kahvilaravintola, jota pyörittävät usean oppilaitoksen opiskelijat erilaisissa koulutus-, harjoittelu- ja oppisopimussuhteissa. Ohjaaja on paikalla jatkuvasti.
  • Lähihoitajaryhmän opiskelu on siirretty kokonaisuudessaan tehostetun asumisen yksikköön. Opettaja on jatkuvasti läsnä ja opettaa ryhmälle vaadittavat asiat paikan päällä. Lopun aikaa opiskelijat kulkevat työntekijöiden mukana oppimassa ja auttamassa.
  • Liiketalouden opiskelijat yhdessä opettajan kanssa ovat menneet hoitamaan yrityksen toimintaa kokonaisuudessaan sillä aikaa, kun yrityksen työntekijät ovat koulutuksessa.
  • Koulun sisälle on rakennettu myymälä ja verkkokauppa.
  • Varastonhoitajaopiskelijat hoitavat koulun sisäisen varaston toiminnan alusta loppuun.

Oppilaitoksista kumppaneita

Uudellamaalla ammatillisten oppilaitosten yrityspalvelut/työelämäpalvelut auttavat yrittäjää alkuun yhteistyössä, onpa asia mikä tahansa. On oppilaitoksen tehtävä infota ja luoda toimivat käytännöt yhteistyölle ja myös sparrata yrittäjää; kenties kirkastaa yhteistyön tavoitteita ja kertoa, mitä mahdollisuuksia on olemassa. Yrittäjältä odotetaan samaa sitoutumista sopimuksiin kuin elämässä yleensä.

Uudenlaista markkinointia ja markkinaehtoisuutta

Uusi rahoitusmalli astuu voimaan porrastetusti seuraavien vuosien aikana. Koska oppilaitokset saavat jatkossa puolet rahoituksestaan rahoituksensa valmistuvien tutkintojen, valmistuvien tutkinnonosien ja opiskelijoiden työelämään sijoittumisen ja muun vaikuttavuuden perusteella, on niillä hyvä syy kehittää toimivaa yhteistyötä yritysten ja muiden työnantajien kanssa.

Oppilaitokset voivat itse jakaa aloituspaikkoja eri aloille. Jos ne haluavat rahansa ministeriöltä täysimääräisesti, suuntaavat ne opetuksen sinne, mistä opiskelijat työllistyvät. Oppilaitokset tulevat paketoimaan oppikokonaisuuksia aika uudellakin tavalla ja valikoima elää kysynnän mukaan.

Yksilölliset opintopolut mahdollistavat räätälöinnin

Opiskelijan ja yrityksen näkökulmasta kouluttamisen ja oppimisen tarve on yksilöllinen. Laissa puhutaan yksilöllisistä opintopoluista. Opiskelijalla tulisi olla mahdollisuus opiskella hänelle sopivalla tavalla ja muodostaa omannäköisensä tutkinto. Tämä toteutuu tarvittaessa räätälöimällä opintoja. Jatkossa opinnot voi myös aloittaa joustavasti vuoden varrella. Tarvittaessa näitä joustoja kannattaa peräänkuuluttaa.

Muutama täydentävä täky:

  • Aikuisopistot ja nuorisokoulutus yhdistyvät. On vain yksi ammatillinen oppilaitos.
  • Yrittäjän mahdollisuus kouluttaa itseään oppisopimuksella säilyy. Esimerkiksi yrittäjän ammattitutkinto tai johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto ovat tutustumisen arvoisia.

Tutustu ammatillisen koulutuksen reformiin