21.5.2018 klo 09:39
Uutinen

Kannanotto: Uudenmaan Yrittäjät kiirehtii koululaisten kesälomien siirron vaikutusten arviointia

Koululaisten kesälomien siirron vaikutukset kaksi viikkoa nykyistä myöhemmäksi tulee arvioida pikaisesti. Eurooppalaiseen lomarytmiin siirtymisestä on tuoreen selvityksen mukaan selkeää hyötyä matkailuelinkeinolle. Vaikutukset muun muassa koulutukseen ja muihin elinkeinoihin tulisi selvittää välittömästi. Jos suuria esteitä siirrolle ei ole, lomien siirto voitaisiin toteuttaa seuraavalla hallituskaudella.

Työ- ja elinkeinoministeriön 3.5.2018 julkaistu selvitys osoittaa, että koululaisten kesälomien siirto kaksi viikkoa myöhäisemmäksi ja siten jatkuminen elokuun loppuun saakka kasvattaisi suoraa matkailutuloa kesä-elokuussa 219 miljoonaa euroa. Uudenmaan Yrittäjät huomauttaa, että matkailuun kytkeytyvien muiden toimialojen kautta tulovaikutus on käytännössä tätä suurempi. Edelleen TEM:n selvityksen mukaan työntekijöiden tarve matkailuyrityksissä kasvaisi kesäkuukausina arviolta 1300 henkilötyövuoden verran koululaisten kesälomien siirron myötä.

Uudenmaan Yrittäjät esittää, että koululaisten kesälomien siirron laajemmat yhteiskunnalliset vaikutukset selvitetään välittömästi, jotta muutos on mahdollinen seuraavalla hallituskaudella. Jos selvitystyö aloitetaan heti, sen tulokset ehditään ottaa huomioon ensi kevään hallitusohjelmaa tehtäessä.

– Matkailu on merkittävä ja kasvava toimiala, jota kannattaa kuunnella ja jonka mahdollisuudet kannattaa ymmärtää laajasti. Mielestämme pitää nousta esiin merkittäviä, pysyviä ja ratkaisemattomia haittavaikutuksia, jotta uudistus jäädytettäisiin, Juhani Hyry sanoo.

SY:n ja Keskuskauppakamarin vuonna 2013 tekemän selvityksen mukaan puolet elinkeinoelämän järjestöjen valtakunnalliseen kyselyyn vastanneista yrityksistä arvioi, että loma-aikojen siirtämisellä olisi positiivinen vaikutus yritystoiminnalle. Vain kuusi prosenttia yrityksistä koki siirron haitallisena elinkeinoelämälle, mutta 44 prosentilla yrityksistä ei ole kantaa asiaan.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Juhani Hyry, juhani.hyry@hyrles.fi, 040 556 7146

toimitusjohtaja Petri Graeffe, petri.graeffe@uudenmaanyrittajat.fi, 040 547 3388