17.4.2019 klo 09:24
Uutinen

Maailmanmies perusti firman Suomeen

Työmatkalla Kiinassa vuonna 2011, Shenzenin kaupungin vilkkaan liikenteen seassa, Kimmo Dammert havahtui siihen, että mopoista ei kuulu ääntä eikä lähde pakokaasun hajua. Näin sai alkunsa sähkömopoja, -skoottereita, -polkupyöriä, aurinko- ja tuulivoimaloita sekä led-valaisimia myyvä yritys, TTgreen.

– Ystävä on sellainen, että jos soitat mistä päin maailmaa tahansa ja pyydät apua, sitä tulee, kuvailee Kimmo Dammert. Todellisten ystävien lukumäärää kysyttäessä hän nostaa käden ja levittää viisi sormea. Ystävien lisäksi Dammertilla on laajat verkostot tuttuja ympäri maailmaa, mikä on merkittävä tekijä nykyisen, maahantuontia harjoittavan yrityksen toiminnassa.

Elämäntapa valitsi Dammertin jo 22-vuotiaana vuonna 1978, jolloin hän aloitti yrityksen, joka teki elektronisia opetusvälineitä Otavalle. Vuonna 1986 hän muutti Muncheniin Saksaan, jossa vierähti 20 vuotta elektroniikka-alalla – suurimman osan aikaa yrittäjänä.

Ollessaan Kiinassa työmatkalla vuonna 2011, Shenzenin kaupungin vilkkaan liikenteen seassa, Kimmo Dammert havahtui siihen, että mopoista ei kuulu ääntä eikä lähde pakokaasun hajua. Tämän seurauksena sai alkunsa yritys nimeltä TTgreen, joka myy sähkömopoja, -skoottereita, -polkupyöriä, aurinko- ja tuulivoimaloita sekä led-valaisimia. Yritys toimii Keravalla. Yrityksen perustamista helpotti se, että vaimolla oli jo osakeyhtiö. Aluksi TTgreen toimikin vaimon yhtiön alatoiminimenä. Alkuun Dammert haki yhteistyökumppaneita Kiinasta, mutta se oli haastavaa, joten hän etsi kontaktit Euroopasta.

– Puhun saksaa kuin suomea, lisäksi englantia ja ruotsia, ranskaa ymmärrän. Kuukauden yritin englannilla Saksassa, mutta sitten lopetin sen ja aloin käyttää saksaa, vaikka olin sitä aina inhonnut koulusta alkaen, Dammert kertoo. Hänellä on laajat verkostot Euroopassa.

– Euroopassa on helppo toimia, on niin tuttu paikka. Kommunikaatio on keskeinen osa yrittämistä, työkaluina sähköposti, puhelin. Olen hyvin selvillä trendeistä ja mitä on tulossa. Eurooppalaiset ovat tällä alalla vuosia edellä suomalaisia, he ymmärtävät sähköisten kulkupelien päälle. Yrittämisessä ei ole suurta eroa – Saksakin on byrokraattinen maa.

Epäileväistä kansaa

– Suomalaiset ovat kansaa, joka epäilee kaikkea. Vieläkin on näiden sähköisten kulkupelien kanssa nihkeää.

Sähkömopon toimintasäde on jopa 100 km ja energiakustannukset 30-40 snt/100 km, jonka lisäksi laite on huoltovapaa. Plussana vielä äänettömyys ja saasteettomuus. Luulisi kiinnostavan.

– Nyt kahdeksan vuoden jälkeen ihmiset alkavat vähitellen ymmärtää näiden arvon. Se, että puhutaan ekologisuudesta ja ilmastonmuutoksen hillitsemisestä, auttaa meitä kaupankäynnissä.

– Jotkut byrokratia-asiat kiusaavat, kuten se, että sähkömoottoripyörillä on autovero, vaikka veron pitäisi perustua päästöihin. Sähkömopoille ja -polkupyörille pitäisi saada samanlainen 25 % hankintatuki kuin Ruotsissa on ollut käytössä.

Yrittämisen palo

– Yrittäjyys jotenkin ui minuun. Se vain tapahtui sattumien kautta, kun kohtasi sopivia ihmisiä sopivissa paikoissa. Minulla on aina ollut palo tehdä itse jotain. Vapaus tehdä omien suunnitelmien mukaan merkitsee paljon, Kimmo Dammert toteaa.

– Yrittäjän on pakko ajatella positiivisesti, on oltava peräänantamaton. Kaikki ei mene kuten ajattelee, mutta mahdotonta paikkaa ei ole. Rehellisyys on tärkeää, luottamus – en ikinä pettäisi luottamusta. Jos joku saa pahalle tuulelle, niin epäreiluus. Vastoinkäymisiä on ollut, mutta joku mekanismi minulla on päässä, että vanhat asiat eivät jää vaivaamaan.

Dammert on yrityksensä ainoa työntekijä, vaikka tätä kirjoitettaessa hänellä on yksi työntekijä palkkatuella myyjänä. Muualla Suomessa on yhteistyökumppaneita, jotka toimivat saman nimen TTgreen alla.

– Suurimpia haasteita on ollut rahoitus, vaikka sainkin joskus Finveralta pientä tukea firman laajentamiseksi. Ja kun on yksin, pitää segmentoida työpanos tarkasti.

– Tällä hetkellä yrityksessä on laaja repertuaari erilaisia tuotevalikoimia ja yritän haistella, mihin suuntaan voimavaroja kannattaisi keskittää. Kaikki ovat olleet niché-tuotteita.

– Olen liian laiska pitämään itsestäni huolta. Aina on olevinaan parempaa tekemistä. Vaimo on ravitsemusalan asiantuntija, joten sieltä saa näkemystä terveelliseen ruokaan. Valmistamme kotona ruokaa kumpikin, teen mielelläni keittoja.

– Parisuhde on äärettömän tärkeä. Että ymmärretään puolin ja toisin, että päivät eivät ole 9–16, vaan on joustoa. Vaimo-Tarja on ollut matkatöissä, joten ymmärtää. Meillä on yhteisenä harrastuksena mökkeily.

Kun tämä peruspositiivinen yksinyrittäjä tarvitsee irtiottoa, taluttaa hän tallista Suzukin Hayabusan. Kimmo Dammert on ajanut moottoripyörällä 15-vuotiaasta asti.

Teksti: Jukka Nissinen