Etsi

Yrittäjyys

Oman alansa uranuurtaja Kaalimato menestyy uusilla tuotteilla

Kaalimato.com on oman alansa 2000-luvun uranuurtaja. Yksi syy menestykseen lienee se, että yhä suurempi osa ihmisistä elää yksin. Toinen se, että on kehitetty parempia tuotteita.

Mika Nousiaisen tädin mies Yrjö Saarela perusti Kaalimadon edeltäjän T:mi Kentonin jo vuonna 1962 myymään postimyynnillä kondomeja.

– Kondomeja ei kehdattu ostaa edes apteekista. Seksijuttuja salakuljetettiin Ruotsista, kuten lehtiä ja tekopeniksiä. Tietääkseni T:mi Kenton oli alan ensimmäinen virallinen yritys. Markkinointinimenä käytettiin nimeä Suomen Supermo, Nousiainen kertoo.

Ja onhan seksi edelleen suuri tabu henkilökohtaisella tasolla.

– Tutkimusten mukaan asennemuutos vie sata vuotta, toteaa yrittäjä Mika Nousiainen.

– Yritys ilmoitteli 1970-luvulla isosti alan lehdissä, kuten Kallessa ja Jallussa, ja sillä oli postimyyntitukkuliike Kalliossa 5. linjalla, jossa oli tuolloin paljon kuluttajille suunnattuja seksiliikkeitä.

– Setä kuoli 1995 ja yrityksen peri tytär. Vuonna 1998 työntekijä lähti pois ja tytär pohti myydäkö vai lopettaa yritys kokonaan. Olin ollut silloin tällöin mukana auttelemassa ja päätin ostaa yrityksen. Yrityksen nimi muuttui tuossa yhteydessä Kentonec Oy:ksi.

– Vuonna 1998 toiminta oli tosi pientä, pari-kolme pakettia päivässä ja vähän tukkumyyntiä. Nykyisin lähtee reilut 300 pakettia päivässä. Vakituisia työntekijöitä on kymmenen ja osa-aikaisia neljä. Vietimme henkilökunnan kanssa juuri yrityksen 20-vuotispäiviä viime syksynä Kööpenhaminassa.

Verkkokauppa Kaalimato.com on perustettu vuonna 2005. Nimi toimii, koska se ei viittaa suoraan seksiin, on kysymyksiä herättävä ja vähän humoristinenkin. Nimi toimii erinomaisesti radiomainonnassa tunnistettavuuden ja persoonallisuuden vuoksi.

Nykyisin Kaalimato.com on perheyritys, kun mukana on Mikan vaimo Nina Nousiainen.

Voimakkaita kasvun vuosia

– Nuorempana oli sen verran hullu, että otti enemmän riskiä, mutta eipä ollut paljoa menetettävääkään. Vuonna 2007 lähdimme lyömään kaiken sisään tulevan rahan mainontaan ja siitä seurasi kasvun vuosia. Ensin toimimme Castreninkadulla 100 m2:n tiloissa pari vuotta, sitten 2007 Sörnäisiin 240 m2 tiloihin, parin vuoden päästä 400 m2 tiloihin Klondyke-taloon Keravalle ja lopulta vuonna 2009 nykyisiin 1050 m2 tiloihin samaisessa Klondyke-talossa, Nousiainen toteaa.

– Aina on jonkinlaisia paineita, mutta enää emme ota riskiä muuta kuin sen verran kuin on varaa. Tilanne on hyvä ja elämään voi suhtautua luottavaisesti, Mika Nousiainen toteaa.

– Yksinasujia on paljon ja kun seksivalistus on kehittynyt, myös nuorista on tullut asiakkaita. Koulussa toteutettavien seksuaaliterveysopintokokonaisuuksien seurauksena ilmapiiri yhteiskunnassa on avoimempi ja vastaanottavaisempi seksuaalisuuden monimuotoisuuden suhteen. On tärkeää, että asioista puhutaan ja keskustellaan.

– Keravan kaupunki tilasi meiltä 40 000 kondomia, joita se on jakanut nuorisolle ilmaiseksi eri yhteyksissä. Kondomit nimettiin kaupungin mukaan 'Keravan Kolli' -kondomeiksi.

Seksialaa ei saa mainostaa seksillä

– Seksialaa ei saa mainostaa seksillä. Tämä on vähän erikoista, sillä vaatemainoksissa tai matkailumainoksissa on usein paljasta pintaa. Facebookissa seksialaa ei saa mainostaa lainkaan, mutta omat sivut saa olla. Menemmekin oivaltavalla huumorilinjalla.

– Tärkein mainoskanavamme on radio. Myös TV:ssä on ollut mainoksia, mutta siitä on vuosia.

– Tuotevalikoimamme ei perustu pelkästään heteroseksiin. Pyrimme palvelemaan kaikenlaisia ihmisiä ja heidän fetissejään ja fantasioitaan.

– Alkuaikoina ei kannattanut paljon huudella, millä alalla toimii – sai äkkiä 'pornokeisarin' lempinimen. Mutta yhtä hyvin voisimme olla K-kauppiaita, jotka myyvät maitoa, porkkanoita, leipää. No, on sitä itselläkin ollut punainen ja savuinen kuva pornoliikkeestä, jossa kultaisella kaulaketjulla varustettu karvarintainen mies istuu tiskin takana sikari suussa, Mika Nousiainen toteaa.

– Kaalimadon kautta on tullut leipää ja onnistumista. Jos en olisi tähän ryhtynyt, olisin varmaan taksikuski tai K-kaupan varastossa, Mika Nousiainen toteaa.

Ihmisen kosketusta ei mikään korvaa

– Myymme aika tarkkaan yhtä paljon naisille ja miehille, mutta ehkä loppukäyttäjinä on enemmän naisia, sillä monesti miehet ostavat naisille.

Kaalimato.comin hyllyssä on 3500 erilaista tuotetta. Tämän hetken suosituin tuote on naisten kiihotin, jonka ansiosta yritys on saanut kasvua myyntiin. Muita suosittuja tuotteita ovat hieromasauvat, liukuvoiteet ja alusasut.

– Rakkauteen kuuluu seksi ja välineet voivat olla osa sitä. Ihmisen kosketusta ei mikään korvaa, mutta parisuhteessa välineet voivat olla kiva lisämauste tai sinkuille loistava tapa purkaa paineita ja tutustua omaan kehoonsa ja sen tarpeisiin.

Seksuaaliterveystietoa firman sivuilta

Nina Nousiainen on auktorisoitu seksuaalineuvoja (SSS). Hän vastaa asiakkaiden kehoon ja seksuaalisuuteen liittyviin kysymyksiin Kaalimato.comin Klubin sivuilla. Klubissa vastataan kysymyksiin, jotka liittyvät sukupuolitauteihin, fantasioihin, parisuhteeseen, seksivälineisiin, seksuaaliseen suuntautumiseen, seurusteluun, haluttomuuteen, ehkäisyyn – kaikenlaisiin kysymyksiin laidasta laitaan.

– Nuoret ohjaan tarvittaessa Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Sexpon tai Väestöliiton nuorisolle tarkoitetuille saiteille, tai juttelemaan kouluterveydenhoitajan, koululääkärin tai omien vanhempien kanssa.

Seksi on aiheena edelleen monille vaikea. Kunnioitus aiheeseen kannattaa säilyttää, sillä se tuottaa paremman lopputuloksen.

Jukka Nissinen