11.3.2020 klo 15:05
Uutinen

Vinkit verkkokaupan perustajalle

Harkitsetko verkkokaupan perustamista? Menestyvä verkkokaupankäynti edellyttää sitoutumista ja jatkuvaa kehittämistä. Hyvä tapa lähteä liikkeelle voisi olla pohtia läpi käytössäsi olevat resurssit ja oma osaaminen, joka auttaa tekemään ratkaisuja, mitä tehdä itse ja mitä ostaa ulkoa.

Hyvä käyttökokemus ja luotettavuus

Tutkimusten mukaan kaupan hyvä maine ja tunnettuus ovat suomalaisille kuluttajille erityisen tärkeitä. Asioidakseen verkkokaupassa, kuluttajalla pitää olla täysi luottamus kaupan turvallisuuteen. Olennainen osa onnistunutta ja luotettavaa verkkokauppaa on kuluttajalle tehty selkeä ja kattava viestintä. Osto- ja asiointiprosessin selkeys on kaikkien osapuolten etu. Luottamusta lisäävät myös hyvä käyttökokemus ja saatava asiakaspalvelu.

Kuluttajavirasto ja Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ovat koonneet yhteistyössä muistilistan verkkokauppaa harjoittaville yrityksille. Muistilistan voit ladata https://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/ajankohtaista/tiedotteet/kuluttajavirasto/verkkokauppiaan-muistilista.pdf.

Investointi- ja käyttökulut

Kartoita etukäteen investointitarpeesi. Verkkokaupan aloittamisessa kustannuksia tulee ainakin:

1) verkkotunnuksen rekisteröinnistä
2) maksutapa- ja toimitussopimuksista
3) verkkokauppasivuston perustamisesta
4) ylläpitokustannuksista
5) mahdollisista integraatioista
6) ulkoisten palveluiden kustannuksista (esimerkiksi hintaseurantapalveluista).

Tietoturva

Tietoturva on keskeinen osa onnistunutta verkkoliiketoimintaa. Selvitä verkkokauppatoimittajaltasi, miten tietoturva on otettu huomioon verkkokaupassa ja sen kehityksessä. Esitä nämä kysymykset, kun valitset alustaa ja verkkokauppatoimittajaa:

Tallentaako palvelu salasanat tietoturvallisesti ja riittävän vahvassa muodossa? Miten maksutapahtumien tiedot käsitellään?Miten verkkokaupan tietoturvapäivitysten hallinta on järjestetty?Miten varmuuskopiointi on järjestetty?Miten saat sivustolle TSL/SSL-suojauksen?

Tekninen osaaminen

Verkkokaupan perustajan käytössä olevat resurssit määrittelevät, miten pitkälle asiat kannattaa opetella ja tehdä itse. Yritys voi itse ostaa palvelimen, asentaa siihen verkkokauppaohjelmiston ja suunnitella kaupan ulkoasun, mutta käytännössä nämä toiminnot usein ulkoistetaan. Verkkokaupan toiminnot, kuten itse kauppasivusto, sen ulkoasu, tekninen ylläpito ja sisällöntuotanto, voidaan tilata yhtenä pakettina samalta toimittajalta tai osakokonaisuuksia eri toimijoilta. Ostopalveluna voi hyvin välttää turhat virheet, kuten väärän alustan valinnan tai tietoturvaan liittyvät puutteet.

Miten saat asiakkaita verkkokauppaan?

Verkkokaupan tavoitettavuus ja näkyvyys ovat ensisijaisen tärkeitä. Digimarkkinointi on keskeinen löydettävyyttä edistävä toimi verkkokaupassa.

Mieti läpi nämä:

  • Hakukoneoptimointi SEO (Search Engine Optimization)
  • Hakukonemarkkinointi SEM (Search Engine Marketing)
  • Käytettävät markkinointikanavat
  • Sosiaalinen media (orgaaninen ja kohdennettu, maksettu näkyvyys)

Verkkokaupan seuranta ja kehittäminen

Kun verkkokauppa on perustettu, alkaa seuranta ja kehittäminen tehokkaammaksi hyödyntämällä erilaisia analytiikkatyökaluja. Analytiikka auttaa seuraamaan markkinoinnin ja mainonnan tavoitteiden toteutumista, edesauttaa kustannustehokkaan verkkostrategian suunnittelussa, kävijöiden laadun mittauksessa ja parantumisessa, potentiaalisten asiakkaiden seulomisessa ja tuottavimpien mainoskanavien löytämisessä. Analytiikalla voidaan seurata esimerkiksi uusien tai palaavien kävijöiden konversioastetta, sivujen latauksia, tilauksiin lisättyjä tuotteita, keskimääräisiä tilausmääriä ja ostoskorien hylkäyksiä. Kerätyn analytiikkatiedon perusteella voidaan kehittää myös verkkokaupan sisältöä ja mitata myynnillisiä tavoitteita, kuten ostoja, rekisteröintejä ja yhteydenottopyyntöjä.

Tule kokeilemaan verkkokaupan perustamista

Jos verkkokaupan perustaminen on juuri nyt mielessä, tule mukaan Tikkurilan Laureaan 17.3. aamupäivän mittaiseen workshoppiin, jossa pääset kokeilemaan verkkokaupan perustamista käytännössä. Koulutus on maksuton. Huom! Koulutus on englanninkielinen, mutta paikalla on myös suomenkielinen digiosaaja. Ilmoittaudu mukaan: https://www.lyyti.in/Shopify_workshop

Lisätietoa tapahtumasta: https://www.yrittajat.fi/aluejarjestot/uudenmaan-yrittajat//a/tapahtumat/620136-workshop-setting-shopify-ecommerce-scratch

Alkuperäinen blogiteksti: Sophia Sironen/YritysVantaa (https://www.expand2ebusiness.fi/2020/01/vinkkeja-verkkokaupan-perustamiseen/)

Tiivistelmä: Sanna Sassi/UY

Blogitekstin lähteet: Verkkokauppaopas 2015 – Anders Innovations Oy www.anders.fiKuluttajavirasto, Asiakkuusmarkkinointiliitto