Markkinoinnin muistilista | Yrittajat.fi
Yrittäjät > Uudenmaan Yrittäjät > Keravan Yrittäjät > Yrittajan Abc > Perustietoa Yrittajyydesta > Yrityksen Perustaminen

Etsi

Markkinoinnin muistilista

Haluatko että tuotteesi löydetään? Panosta markkinointiin.

Mahtava yritysidea, kerrassaan loistava! Mutta missä ne asiakkaat viipyvät? 12 kohdan markkinoinnin muistilista auttaa asiakkaiden houkuttelussa.

Yksi aloittavan yrittäjän perusmokia on unohtaa markkinointi. Loistavakaan idea ei riitä, jos asiakas ei tiedä sinusta mitään. Vaikka tuotteesi tai palvelusi olisi kuinka upea, asiakas ei löydä sinua, ellet houkuttele häntä luoksesi.

Jo hyvissä ajoin ennen yrityksen perustamista on syytä löytää vastaus kolmeen kysymykseen:

  1. Kuka asiakkaani on?
  2. Missä hän luuraa?
  3. Miksi hän ostaisi juuri minulta eikä kilpailijaltani?

Se, mihin markkinointirahansa konkreettisesti kohdentaa, on toimiala- ja asiakasryhmäkohtaista, joten kannattaa lähteä liikkeelle ydinasiakasryhmään tutustumisesta. Mitä he harrastavat, lukevat ja katsovat? Missä he liikkuvat ja mihin aikaan, miten heitä kannattaa puhutella?


Erilaiset yritysrekisterit, joita aloittavalle yrittäjälle tuputetaan puhelimitse, eivät välttämättä tuo asiakkaita. Sen sijaan kannattaa alusta alkaen kerätä omaa kanta-asiakasrekisteriä ja pyytää asiakkailta markkinointilupa — kannattaa kuitenkin perehtyä kiristyviin asetuksiin, sillä henkilötietojen keräämiseen suhtaudutaan toukokuusta 2018 alkaen entistä tiukemmin ( ). Kerran saaduille asiakkaille lisämyynti on aina edullisempaa kuin uusien asiakkaiden hankinta.

Internet ja sosiaalinen media kannattaa ottaa haltuun — toimipa oikeastaan millä alalla tahansa — koska siellä ovat kaikki.

 
Uuden yrittäjän markkinoinnin muistilista:

  1. Markkinointiin panostaminen on muistettava jo rahoitushakemuksia ja budjettia tehdessä – älä tingi siitä.
     
  2. Valitse yrityksellesi nimi, joka toimii hyvin verkossa ja jonka domain-osoite on vapaana. Hanki domain-osoitteen mukainen sähköposti, silloin näytät ammattimaiselta ja suuremmalta yritykseltä, vaikka toimisit yksinkin. Käytännössä domainin varaamisen hoitavat puolestasi esimerkiksi kotisivuja tekevät ja hallinnoivat yritykset, kuten vaikkapa www.domainhotelli.fi tai www.louhi.fi.
     
  3. Ihmiset ovat internetissä, joten tee kotisivut, jotka palvelevat asiakkaasi tarpeita. Panosta kikkailun sijaan selkeyteen, suosi tiivistä ilmaisua uuvuttavan viisastelun sijaan. Nykyään A&O on, että sivusto toimii myös mobiililaitteilla. Kuvat ja videot kruunaavat sivustosi. Tämä kaikki vaatii hieman vaivaa ja pikkuisen rahaa, mutta kallista se ei ole.
     
  4. Hoida some hyvin, siellä sana leviää. Muista päivittää säännöllisesti jotain mielenkiintoista. Omille postauksille voi ostaa Facebookissa myös lisänäkyvyyttä.
     
  5. Selvitä, ketkä ovat kilpailijoitasi ja mitä he tekevät. Miten erottaudut heistä asiakkaan näkökulmasta? Miksi juuri sinulta ostettaisiin? Mitä uutta tai parempaa sinä tarjoat?
     
  6. Selvitä korkein mahdollinen hinta, jonka asiakasryhmäsi olisi halukas maksamaan. Älä alihinnoittele, sillä volyymit ovat alussa usein pienet. Hinta ei ole aloittavalle yrittäjälle ensisijainen kilpailuvaltti.
     
  7. Pienimuotoinenkin markkinatutkimus auttaa ja maksaa oletettavasti itsensä takaisin.
     
  8. Liitä yrityksesi Google My Business -palveluun.
     
  9. Kun pääset alkuun, tutustu Google AdWordsiin, jonka avulla voit ohjata hakutuloksia nettisivuillesi, sekä dataohjautuvaan markkinointiin eli asiakkaan profilointiin, käyttäytymiseen ja internetiin jättämiin jälkiin perustuvaan, kohdennettuun digimarkkinointiin.
     
  10. Asetu asiakkaasi nahkoihin. Mainos näkyvälläkään paikalla ei tuo asiakkaita, jos et tarjoa jotain uutta ja kiinnostavaa. Mieti jokaisen markkinointitoimenpiteen kohdalla — lehti- tai tv-mainos, flyer, pinssi tai somekampanja — missä asiakkaasi näkee mainoksen ja mikä on reaktio, jonka haluat saavuttaa? Printtimainokset toimivat edelleen, mutta onko se juuri sinun asiakasryhmällesi oikea väline?
     
  11. Luo uusia, mutta käytä surutta myös vanhoja kontaktejasi. Asiakkaat ovat ihmisiä, ja ihminen suhtautuu tuttuun eri tavoin kuin tuntemattomaan.
     
  12. Digiaikanakin käyntikortit ovat edelleen toimiva yhteistietojen vaihdon väline. Ne ovat edullisia eivätkä katoa puhelimen mukana.

 

Suomen Yrittäjät järjestää koulutusta muun muassa tietosuoja-asetukseen ja hakukoneoptimointiin liittyen. Myös uusyrityskeskuksista löytyy apua markkinointiin jo liiketoimintasuunnitelman tekovaiheessa.