Etsi

Emergency banner

Ajantasaiset tiedot koronasta yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Normi päivä - raksalla (klikkaa otsikkoa ja lue lisää)

Tässä pieni vilkaisu ja lyhennelmä rakennusliikkeen menneeseen vuoteen. Monenlaisia seikkailuja sekä tapahtumia ja sattumuksia on kohdallemme sattunut. Kevään korvalla rakentelimme asiakkaalle mökkiä ja kaikki eteni hyvässä mallissa, kunnes saimme ilmoituksen, että hän ei maksakaan meille lakisääteisiä kulueriä. Kuluttajaviranomaisen kanssa käytyämme keskusteluja saimme vihdoin ja viimein myös loppusuorituksen urakastamme. Kuitenkin ikävää on se, että kallista aikaa kului kuitenkin reippaasti. No rautalankamalli toimii myös kuluttajaviranomaiselle.

No ei vähä mitään. Päästyämme pois tuosta projektista niin ajauduimme ojasta allikkoon ja uuden kesämökin kimppuun. Suoritettuamme purkutöitä, kallionlouhintaa, ym. perustusten tekoon liittyvää hommaa - perustuksetkin saatiin lähes valmiiksi - havaittiin tileillämme hieman normaalista poikkeavaa epätasapainoa. Pikkuisten tarkistusten jälkeen huomattiin tililtä uupuvan ”mersun” verran rahaa. Asiaa tiedusteltuamme asiakkaamme (nykyisin entinen) ilmoitti, että kyllä hän maksaisi, jos olisi rahaa. Lähdettiin kuitenkin isoon projektiin ymmärtämättä lopullisia kustannuksia. Kustannusarviotakin tarjottiin, mutta se tuntui asiakkaastamme turhalta. Meillä oli siis kaikki sopimukset tehty ja taustat tarkistettu. Näin kuitenkin kävi ja onhan meillä kuitenkin tässäkin tapauksessa yksi ammattikunta, joka ei jäänyt näppejään nuolemaan. Olemme kuitenkin päässeet sopuun ja laskuja maksellaan sopimuksen mukaan pikkuhiljaa. Hiljaa hyvää tulee!

Kesä meni ja muuttui syksyksi, joka jatkuu muuten vieläkin. Muutamia talvipäiviä lukuun ottamatta niin onhan tämä ollut aika raskas puolivuotta. Lohtuna kuitenkin on se, että töitä on ollut aika mukavasti. No ei nuolaista ennen kuin tipahtaa. Loppuvuodesta teimme parvekkeen muutostyötä isolla kirkolla ja kuinka ollakaan itsenäisyyspäivän rajut tuulet ja hurjat vesisateet aiheuttivat pienen vesivahingon asiakkaallemme. Myrskytuuli repi sääsuojamme ja vesi pääsi rakenteisiin. Rahalla siitä kuitenkin selvittiin. Purkamiset, kuivatukset ja uudelleen rakentamiset ja luonnollisesti hirvittävä harmitus sekä valvottuja öitä. Nämä jutut ovat rakentajille ja saneeraajille arkipäivää, mutta asiakkaallemme aiheutuva harmi on se pahin juttu mitä ei koskaan soisi tapahtuvaksi.

Syksyllä marraskuussa saimme sitten todella mielenkiintoisen vesikaton muutostyön ihan täältä Lohjalta. Työstä oli odotettavissa vaativa sääolot huomioon ottaen. Lunta ei tänä työaikana tarvittaisi, ei meidän eikä asiakkaamme puolesta. No ilmeisesti pyyntömme oli kuultu ja lunta ei ole satanut työmaan aikana nimeksikään. Pahoittelut tästä kaikille talviurheilua harrastaville. Tosin lumettomuutta pyysimme ainoastaan Nummelle. Työ eteni suurin piirtein sovitusti ja erittäin hyvässä hengessä asiakkaamme kanssa. Tuolla työmaalla oli kuitenkin niin paljon puuhaa ja työvoimaa tarvitsevia vaiheita, joten päädyimme ensimmäistä kertaa vuokratyövoiman käyttöön. Kokemukset tekijöistä olivat erittäin hyviä ja erittäin huonoja. Tämäkin kokeilu vaatii paljon kokemusta ja malttia sillä tuon alan yrityksiäkin on paljon. Osa porukasta puhuu suomea ja osa yes yes! Kuitenkin kokemusta rikkaampana pääsimme lähes maaliin vesikaton osalta ja kehotin asentajiamme valmistautumaan työmaan lopetukseen. Siivoamiseen ja ylimääräisten tavaroiden poistamiseen työmaalta. Ilmeisesti asiani oli kulkeutunut vääriin korviin ja eräänä aamuna havaitsimme työmaakonttimme siivotun ylimääräisistä työkaluista. Varkaat iskivät pari viikkoa ennen työmaan valmistumista. Tästä alkoi taas selvittely vakuutusyhtiölle. Tavaraa häipyi 10.000 € - 15.000 € arvosta työkaluja. Makita akkutyökaluja, Würth rumpulipas naulaimia sekä runko naulaimia, tietysti myös asentajien henkilökohtaista työkaluja mitä on kerätty paljon vuosien varrella.

Edellä mainituilla asioilla ja tapahtumille on yrittäjälle suuri merkitys ja niihin palaa valtava määrä ns. hukkatunteja. Niitä ei voi laskuttaa keneltäkään ja niiden aiheuttama mielipaha on vielä suurempi kuin menetetty euro. Tässä yllä kuvatut tapahtumat vetävät yrittäjän mielen matalaksi ja välillä miettii kuinka tätä jaksaa päivästä toiseen.

No vastauskin on lähellä! Nehän ovat ne mukavat asiakkaat, joita on huomattavan paljon enemmän kuin hankalia. Onnistuneita remontteja ja urakoita vuodessa on pitkälle yli 100 ja vain muutama hassu sitten nousee pintaan ja jää paha maku. Näistä hankalista hommista on vain pyrittävä pääsemään eroon kehittämällä omia sekä asentajien asenteita asiakkaaseen sekä työhön yleensä. Asiakkaaseen vaikuttaminen on sitten jo haastavampi juttu ja siihen ei voi vaikuttaa kuin oman käytöksen ja asiantuntemuksen kautta. Usein on kuitenkin niin, että kun jokin menee pieleen alussa niin sitä on sitten hankala kääntää. Palautteen saaminen työstä ja palvelusta on kuitenkin se ainoa väylä itsensä ja toimintojen kehittämiseen.

Hyvää rakennuskevättä 2020!

Hannu Saarelma
Hallituksen jäsen
Lohjan Yrittäjät ry