Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Hyvinvointi

Vireys, uni ja niin tarpeellinen palautuminen

Olen usein miettinyt sanaa vireys, mitä se oikeasti tarkoittaa. Sanana se on oikeastaan hyvin laaja käsite. Vireys on psyykkistä ja fyysistä toimintavalmiutta ja sille on monta ihanaa synonyymiä; virkeys, pirteys, tarmokkuus, eloisuus, vilkkaus, toimeliaisuus, energisyys, elinvoimaisuus, tarmo, innostus, valppaus, tarkkakatseisuus, valmiustilassa, elinvoima, eloisuus, vitaalisuus…..

Sanaa voi käyttää myös kuvaamaan henkistä ja fyysistä tilaa sekä myös erilaista toiminnan vireyttä ja tässä kohtaa voi puhua myös vireystilasta. Se on monitahoinen asia ja sitä määritellään myös vaihtelevasti. Yhden määritelmän mukaan vireystila tarkoittaa sitä, että ihminen reagoi asianmukaisesti ympärillään oleviin asioihin ja ihmisiin. Vireystila vaikuttaa myös yhdessä mielialamme sekä motivaation kanssa muistisuoritukseen, joka korostaa vireyden tärkeyttä. Tarvitsemme päivittäisissä toimissamme vireystilaa, joka mahdollistaa niistä selviämisen. Illalla puolestaan täytyy vireystila saada laskemaan, jotta pystymme nukkumaan.

Unta tarvitsemme yhtä lailla kuin vettä ja ravintoakin hengissä pysyäksemme. Se, miksi uni on evoluutiossamme kehittynyt niin välttämättömäksi elämän kannalta, ei täsmällisesti tiedetä. Paljon on kuitenkin tietoa siitä, mitä unenpuute saa aikaan ja siitä, mitä elimistössämme nukkuessamme tapahtuu. Unen aikana kehomme ja aivomme palautuvat ja sitä kautta se vaikuttaa päivittäiseen vireyteemme. Unta tarvitsemme sekä fyysisen, että psyykkisen vireyden ylläpitoon. Siihen vaikuttavat unen kesto, laatu sekä valveajan ravinto, liikkuminen ja mielentila. Nämä valveajan toiminnot vaikuttavat puolestaan myös unen kestoon ja laatuun. Uni ja vireys kulkevat siis käsi kädessä.

Vireyden vastakohta, väsymys, on normaali ja tuttu osa jokaisen meidän elämäämme. Se on jopa niin tuttu, että se saatetaan ohittaa pienenä ja kiusallisena haittana, jonka voi hyvin jättää huomioimatta. Näin ei kuitenkaan saa olla! Unen puutteesta seuraava väsymys nakertaa monesti huomaamatta peruspalikoita pois normaalista ja järkevästä toiminnastamme, terveyden tilastamme ja älyllisestä kapasiteetistamme. Väsymys on inhimillinen riskitekijä yritystoiminnassa, joka tulisi osata sekä tunnistaa, että sen jälkeen huolehtia toimenpiteistä siitä aiheutuvien riskien hallitsemiseksi.

Meidän tulee siis huolehtia itsestämme. Kehomme kaipaa huoltoa ja rauhoittumista. Rauhoittumisella ja palautumisella keho ja mieli pysyvät iskussa. Tämä vaikuttaa myös aineenvaihduntaan, ruuansulatukseen ja hormonitoimintaan. Näiden tekijöiden epätasapaino voi aiheuttaa vakaviakin ongelmia ja myös erilaisten rasitusvammojen riski suurenee ja siksi unesta ja palautumisesta täytyy pitää huolta. Tätä voimme myös sanoa kehonhuolloksi ja yleispätevästi sanoa sen tarkoittavan kehon tasapainon säilyttämistä. Tasapainossa oleva keho reagoi paremmin kuormitukseen. Treenitkin sujuvat paremmin ja kuntokäyrä jatkaa nousuaan. Levännyt keho ja mieli toimii sukkelammin, osaa käsitellä stressaavia tilanteita, rauhoittuu ja nukahtaminen helpottuu. Yölliset heräämiset vähenevät ja unesta tulee laadukkaampaa sekä palauttavampaa.

Pidetään huoli vireydestä, unesta ja palautumisesta tässä haastavassakin ajassa.

Riikka Rinne
hallituksen jäsen
Lohjan Yrittäjät ry