1.8.2020 klo 23:14

Lausunto kunnan lukiokeskusteluun

Kunnassamme on käynnissä vilkas ja monipuolinen keskustelu kunnallisesta lukiosta ja useampikin taho on pyytänyt yhdistykseltämme kannanottoa asiaan.

Yrittäjäyhdistyksen näkökulmasta lukio on yksi muoto toisen asteen koulutuksesta, joita ovat myös mm. ammatilliset oppilaitokset. Toisen asteen opiskelussa yrityksien kannalta tärkeintä on koulutustarjooman monipuolisuus ja joustavuus. Tähän ammatillisen koulutuksen reformi toi hyviä puolia mm. mahdollistamalla tutkinnon osien näytöt osa kerrallaan sekä koulutussopimukset. Näin opiskelija voi koostaa itselleen sopivia kokonaisuuksia tai osaamistaan täydentäviä tutkinnon osia sekä yritykset voivat hankkia joustavasti täydennyskoulutusta henkilökunnalleen. Opinnot ammatillisessa oppilaitoksessa eivät tänä päivänä ole sidottuja oppilaitoksen seinien sisäpuolelle.

Vuonna 2021 otetaan käyttöön lukiokoulutuksen uudistetut opetussuunnitelmat. Uusi lukio tarkoittaa opiskelijalle entistä vahvempaa laaja-alaista yleissivistystä vahvistamaan valmiuksia korkeakouluihin siirtymiselle. Se tarkoittaa myös henkilökohtaista opintosuunnitelmaa ja avaa lukiot jatkuvaan hakuun tutun yhteishaun rinnalle. Tätä kirjoittaessani on juuri julkistettu yhteishakujen tulokset korkeakouluittain. Luvut kertovat, että sisäänpääsystä kilpaillaan todella kovasti. Pohdittaessa lukioratkaisua Nurmijärvelle yrittäjäjärjestönä toivomme kunnan luottamushenkilöiden päättäessä asiaa ottavan huomioon mikä tuo parhaat mahdollisuudet tarjota opiskelijoille nimenomaan laaja-alainen ja monipuolinen kurssitarjooma, jotta he menestyisivät jatkossa korkeakoulujen hauissa. Opiskelu, työnteko ja jopa sosiaalinen kanssakäyminen ovat tänä keväänä pandemian myötä kokeneet ison digiloikan ja tätä tulisi myös pohtia tulevaisuuden koulutuskokonaisuuksissa ja tilaratkaisuissa.

Yrittäjäjärjestön näkökulmasta kunnassa tulee olla laaja ja monipuolinen yrityskenttää tukeva koulutustarjooma. Jo nyt monet opiskelijat päättävät matkustaa pitkiäkin matkoja siihen oppilaitokseen, joka tarjoaa juuri heidän haluamaansa koulutusta oli se sitten lukio, ammatillinen oppilaitos tai muu koulutusta tarjoava organisaatio. Tärkein on oppilaitoksen tarjoama sisältö.

Nurmijärven Yrittäjien jäsenistö koostuu hyvin monipuolisista yrityksistä, jotka sijaitsevat hyvin laajalla alueella kunnassamme. Tulee kunnan luottamushenkilöiden tekemä päätös olemaan lukion sijaintikysymyksessä mikä tahansa, vaikuttaa se osaan jäsenistöämme positiivisesti ja osaan vähemmän positiivisesti. Tulevaisuuden opiskelijoiden ja työnantajien puolesta toivomme, että päätös tukee laaja-alaisen ja monipuolisen kurssitarjooman mahdollistamista.

Nurmijärven Yrittäjät ry:n hallituksen puolesta
Pirjo Kivistö,