2.2.2021 klo 14:17

Porvoon Yrittäjät ry:n kannanotto elinkeinopäällikön tarpeesta ja tehtävästä

Porvoon kaupunkikehityslautakunnalle ja kaupunginhallitukselle

Kun Porvooseen 2000-luvulla päätettiin perustaa apulaiskaupunginjohtajan tehtävä, tarkoituksena oli alun perin täyttää se elinkeinotoimijan tarve, joka nytkin on ajankohtainen. Apulaiskaupunginjohtaja on Porvoolle tärkeä ja tarpeellinen, mutta hänelle kerätty toimikenttä – elinkeinoasiat, maapolitiikka, kaupunkisuunnittelu, kuntatekniikka, ympäristönsuojelu, rakennusvalvonta ja markkinointi – on niin laaja, että elinkeinokentän yksityiskohtainen hoito ei ole yritysten kannalta katsoen ollut riittävää. Kaikkiin muihin edellä mainittuihin toimialoihin paitsi elinkeinoasioihin apulaiskaupunginjohtajalla on päällikkötasoinen alainen ja organisaatio.

Yritykset tuottavat kaupungissa ja kaupunkiin työpaikkoja, verotuloja, toiminnallisuutta, palveluita, hyvinvointia, kehitystä, elinvoimaa ja viihtyvyyttä.

Kaupungin tehtävä on yritysten toiminnan mahdollistaminen ja yritysten toimintaedellytysten luominen.

Yrityksistä yli 90 % on pieniä.

Elinkeinopäällikön tavoitteena olisi Porvoon elinkeinokentän tuntemus, kokonaisvaltainen elinkeinokentän kehittäminen, avoimuus yrittäjien tarpeille, aloitteille ja näkemyksille, kaupungin elinkeinoystävällisyyden rankingin nousu sekä päätösten ja yrittäjyyden vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi.

Elinkeinopäällikön tehtävänä olisi veroja maksavien yritysten ja työpaikkojen määrän lisäys, yritysten välisen yhteistyön lisääminen, verkostojen hallinta, sidosryhmäyhteistyö, toimiminen yrittäjäyhdistysten luonnollisena yhteistyökumppanina, yrityskontaktien ylläpito sekä valmistautuminen ja valmistelu yritysten ajankohtaisiin ja tuleviin yleisiin ja erityisiin tarpeisiin, yksinyrittäjien tukeminen, toimeksiantojen antaminen alueelliselle kehitysyhtiölle. Elinkeinopäällikkö toimii lisäksi yhteistyössä kaupungin markkinoinnin, matkailun, kiinteistötoimialan, ympäristötoimialan, kuntatekniikan ja rakennuslupaviranomaisen kanssa, useampien niistä tai tarpeen vaatiessa kaikkien kanssa.

Toiminnallisena tavoitteena on nopea päätöksenteko, joustavuus, suoraviivaisuus ja yhden luukun periaate. Tällä hetkellä yritykset joutuvat kulloisessakin tarpeessa valitsemaan, mihin päällikköön olla yhteydessä ja vastaus saadaan aina vain sen toimialan kannalta.

Elinkeinopäällikkö olisi kaupungin eri toimialojen koordinaattori kulloisessakin tilanteessa.

Porvoon kaupungin virkamiehet ovat 24.01.2021 julkaisseet tarjouspyynnön ”Yritysneuvonta ja siihen liittyvät palvelut”. Tässä tarjouspyynnössä ”elinkeinoasimiehen” tehtävät ovat optiona siten, että ne optiossa sisältyisivät toimeksiantoon. Porvoon Yrittäjät ry näkee tässä vaihtoehdossa ongelmia mm. puolueettomuudessa ja sitoutumisen puutteessa ja riskinä, että ulkopuolinen toimija ei tunne riittävästi Porvoon toimialuetta ja kiinnostu siitä, varsinkin jos toimija kilpailun kautta on muualta kuin Porvoosta. Niin ikään yhteistyö edellä mainittujen Porvoon kaupungin toimialojen kanssa voi osoittautua tahmeaksi. Lisäksi tulee muistaa Porvoon kaksikielisyyden vaatimus.

Porvoon Yrittäjät ry, hallitus
Patrik Björkman, puheenjohtaja