Etsi

Yrittäjä vinkkaa: Tutustu asiakkaan toimintaan

Asianajotoimisto Evershedsin osakas Elina Koivumäki ammentaa tietoa monilta elämänaloilta, vaikka kouluttaakin juridiikasta kiinnostuneita.

Asianajotoimisto Evershedsin osakas Elina Koivumäki ammentaa tietoa monilta elämänaloilta, vaikka kouluttaakin juridiikasta kiinnostuneita.

Yrittäjäsanomien Yrittäjä vinkkaa -palstalla etsitään vinkkejä kouluttamiseen ja kouluttautumiseen. Viime viikolla Aktuaali Koulutus- ja tilapalvelut -yrityksen perustaja Juha Kilpiä muistutti vapaaehtoisuuden, motivaation ja merkityksellisyyden kokemuksista.

− Koulutus onnistuu silloin, jos osallistuja on halukas oppimaan ja hän tahtoo kehittyä, Kilpiä summasi.

Toisaalta Kilpiä muistutti vuorovaikutussuhteiden vaikuttavan niin koulutettaviin kuin koulutettavaan.

Tällä viikolla omat vinkkinsä kouluttamiseen antaa asianajotoimisto Evershedsin osakas Elina Koivumäki. Koivumäki on työskennellyt lakialalla 17 vuotta. Asianajajan töiden ohella hän on suosittu juridiikkakoulutusten vetäjä.

Koivumäki ei ainoastaan kouluta, vaan osallistuu ahkerasti myös muiden järjestämiin koulutuksiin.

− Kaiken ei tarvitse aina liittyä vain omaan alaan, vaan työnantaja voi kouluttaa työntekijöitä myös muilta aihealueilta. Jos työskennellään asiakasrajapinnassa, voi hyvin tutustua asiakkaiden toimialoihin, Koivumäki muistuttaa.

Vaikka nainen pyrkii koulutuksissaan avaamaan kuuntelijoille selkokielisesti juridiikan saloja, hän itse on osallistunut muun muassa johtamista, digitalisaatiota, myyntiä ja markkinointia käsitteleviin koulutuksiin.

− Minulle lifelong learning on tärkeä asia ja haluan ammentaa tietoa mahdollisimman monista eri aihepiireistä, hän perustelee.

Puhu samaa kieltä

Juridiikka on monesti vaikeaselkoista, ja Koivumäki kohtaa toisinaan sellaisia ihmisiä, jotka täytyy saada vakuuttumaan koulutuksen hyödyllisyydestä. Tähän naisella on kuitenkin yksinkertainen resepti.

− Pyrin siihen, että kerron monien työn kannalta tärkeistä ja merkittävistä asioita heidän omalla kielellään. Kun he tajuavat ymmärtävänsä, he innostuvat ja vakuuttuvat.

Siksi Koivumäki neuvoo kouluttajia ottamaan selvää asiakkaistaan ja tutustumaan heidän kiinnostuksen kohteisiinsa alaansa. Näin yhteinen sävel löytyy varmimmin.

Virvamaria Toikka

virvamaria.toikka@yrittajat.fi