Etsi

Vuoden matkailuyritys hätyyttelee kävijöissä jo Särkänniemeä – Tunnettuus silti “yhä varmasti alhaisinta”

Powerparkin tilalla oli vielä viitisentoista vuotta sitten naurispelto. Viime vuonna kävijöitä oli liki puoli miljoonaa, mutta huvipuiston tunnettuus on yhä heikkoa.

Powerparkin tilalla oli vielä viitisentoista vuotta sitten naurispelto. Viime vuonna kävijöitä oli liki puoli miljoonaa, mutta huvipuiston tunnettuus on yhä heikkoa.

Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva Powerpark ei ole huvipuistojen pienimmästä päästä. Noin 160 hehtaarin kokoisella alueella on muun muassa huvipuisto, karting-ratoja, hevoskeskus ja elokuvateatteri.

Viime vuonna huvipuisto ryhtyi käyttämään huvivaltio-nimeä, mutta Powerparkin tunnettuus on vielä heikkoa.

– Tunnettuus kasvaa tasaisen varmasti, mutta on yhä varmasti alhaisinta verrattuna esimerkiksi Linnanmäkeen, Särkänniemeen, Tykkimäkeen ja Wasalandiaan, toteaa Powerparkin johtaja Mikko Kiviluoma Yrittäjäsanomille.

Powerparkissa huvitteli viime vuonna noin 450 000 ihmistä. Kävijämäärillä mitattuna puisto päihittää mennen tullen Tykkimäen ja Wasalandian sekä kirii kiinni jopa Särkänniemeä, jossa kävi viime kesänä noin 500 000 ihmistä ja koko vuoden osalta noin 600 000 ihmistä.

Keväällä Powerpark valittiin Vuoden matkailuyritykseksi.

– Se on hieno tunnustus ja lisää varmasti tunnettuutta. Olemme vielä nuori puisto muihin verrattuna, mikä vaikuttaa asiaan, Kiviluoma sanoo.

F1-autoa nopeampi vuoristorata

Powerparkia pyörittää Lillbacka Powerco Oy, joka valmistaa hydraulisia letkuliitinpuristimia ja on alansa johtavia yrityksiä. Tuotannosta noin 95 prosenttia päätyy vientiin noin 60 eri maahan.

Powerpark on Powercon perustajan Jorma Lillbackan toteutunut unelma. Vielä vuosituhannen vaiheessa Powerparkin paikalla oli peltoa.

– Noin viidessätoista vuodessa naurispellon tilalle on noussut oikea huvivaltio, Kiviluoma naurahtaa.

Investoinneissa ei pihtailla. Kuluvan vuoden osalta investoinnit ovat lähes 10 miljoonaa euroa. Rahalla on hankittu muun muassa F1-autoa nopeammin kiihtyvä vuoristorata, joka on osoittautunut hyväksi vetonaulaksi.

– Noin 75 rekkaa toi Junker-vuoristoradan Saksasta. Se on tuonut selkeästi lisää väkeä.

Nyt suunnitteilla on uusi monitoimialue, jonne rakennetaan muun muassa ravirata, lentopallokenttä ja paikkoja muille urheilulajeille.

Powerpark ei julkista liikevaihtolukujaan. Koko Lillbacka Powerco Oy -konsernin liikevaihto oli vuonna 2013 lähes 30 miljoonaa euroa.

Powerpark työllistää noin 50 työntekijää ympäri vuoden ja kesäkuukausina noin 460 kausityöntekijää.

– Meidän pohjoisin työntekijä tulee Inarista ja eteläisin Australiasta, Kiviluoma kertoo.

Katri Simola

katri.simola@yrittajat.fi