Etsi

Pyörillä liikkuvan yrittäjän bisnes ei tyssännyt sääntelyyn: "On mennyt paljon helpommin, kuin odotimme"

Hodarifillarin yrittäjä Matias Maila toivoo enemmän yrittäjiä pyörien päälle.

Hodarifillarin yrittäjä Matias Maila toivoo enemmän yrittäjiä pyörien päälle.

Pyörän selästä myytävien premium-hotdogien suosio on yllättänyt yrittäjän. Hodarifillari sai alkunsa Ravintolapäivän yhteydessä viime elokuussa.

– Ihmiset kehuivat ja kannustivat niin paljon, ettei sitä voinut jättää siihen, kertoo yrittäjä Matias Maila Yrittäjäsanomille.

Pääosin Helsingin keskustassa liikkuvan Hodarifillarin mustavalkoinen kärry kääntää katseita ja saa ihmiset hyvälle tuulelle.

– Kaikki ovat ihan superfiiliksissä. Tämä on jotain uutta ja erilaista, Maila toteaa.

Helsingin kaduilla myydään polkupyörien selästä ainakin kahvia ja jäätelöä, mutta toisia hotdog-pyöriä Maila ei ole kohdannut eikä kilpailua juuri ole.

– Olisi hienoa, jos olisi enemmän ruokapyöriä Helsingissä. Ihmisten kynnys kokeilla pyöräruokaa madaltuu, mitä enemmän pyöriä on liikenteessä.

Lupa pyörämyynnille heltisi viranomaisilta odotettua helpommin.

– Teimme elintarvikeviranomaisille ilmoituksen, että myymme, ja terveystarkastaja on tulossa tarkastamaan kärryä. Myös Helsingin kaupungin rakennusvirastolle ilmoitettiin myynnistä. Ja tietysti hygieniapassi on hyvä olla, Maila kertoo.

– On mennyt paljon helpommin, kuin odotimme. Kaupungin puolelta on tullut paljon kannustusta, että sieltäkin halutaan, että tulee uusia juttuja Maila jatkaa.

Myynti jopa satoja hodareita päivässä

Katumyynnin lisäksi Hodarifillari myy kuumia koiria erilaisissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa.

– Katumyynti on ollut pientä liikevaihdollisesti cateringiin verrattuna, kun sää on mitä on, mutta heinä-elokuulta odotetaan hyvää myyntiä, Maila kertoo.

Päivästä vaihdellen hotdogeja myydään noin 5 – 500 kappaletta päivässä. Pyörän selkään mahtuu aineksia reiluun sataan hotdogiin, minkä jälkeen kärryä täydennetään.

Maila ei ole varma, kuinka paljon pyörä painaa, mutta kuljettaminen on raskasta, eikä ylämäkiä polkaista noin vain.

– Kerran poljettiin kuusi kilometriä ja reidet olivat aika hapoilla.

Parhaat myyntipaikat sijaitsevat siellä, missä ihmiset viettävät kiireetöntä vapaa-aikaa ja ovat nälkäisiä.

– Paras myyntipuhe on se, että joku seisoo kadulla meidän vieressä syömässä hodaria. Silloin tulee muillekin nälkä, Maila toteaa.

Myös ihmisiä paikalle houkuttelevaa säveltä on mietitty.

– Sellaista jätskiautotyyppistä – ehkä, Maila kertoo.

Hodarifillaria pyöritetään toistaiseksi Mailan SuperPromo Oy -mainostoimiston kautta, mutta suunnitelmissa on perustaa Hodarifillarille pian oma yritys. Mailan lisäksi hotdogeja kauppaavat Niko Kakko ja Miko Mattila.

Katri Simola

katri.simola@yrittajat.fi