Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjä: Muokkaa verkkosivuistasi mobiiliystävälliset tai jäät pimentoon

Googlen ja Microsoftin hakukoneissa verkkosivujen sopivuus pienille näytöille on valttia, kertoo Hämeen kauppakamari.

Googlen ja Microsoftin hakukoneissa verkkosivujen sopivuus pienille näytöille on valttia, kertoo Hämeen kauppakamari.

Google on vastikään muuttanut hakutoimintojaan. Mobiililaitteella tehtävät haut suosivat jatkossa verkkosivuja, jotka mukautuvat pienille näytöille. Myös Microsoft aikoo lähikuukausina muuttaa hakukone Bingin suosimaan mobiiliystävällisiä sivustoja.

Mobiiliystävälliset sivut nousevat jatkossa korkeammille sijoille hakutuloksissa. Vastaavasti sivut, jotka eivät toimi mobiililaitteilla optimaalisesti, laskevat mobiililaitteella tehtävissä hakutuloksissa.

Verkkosivua ei usein mielletä mobiiliin soveltuvaksi, jos teksti on liian pientä, verkkolinkit ovat liian lähellä toisiaan, eikä sisältö skaalaudu pieneen ruutuun.

Mobiiliystävällisyys on tärkeää erityisesti kuluttajakauppaa käyville yrityksille. Sähköistä liiketoimintaa edistävästä Avenla Oy:stä arvioidaan, että moni kuluttajakauppaa käyvä yritys on jo varautunut muutokseen.

– Kokemukseni mukaan näiden yritysten internet-liikenteestä jopa 60 - 80 prosenttia tulee mobiililaitteista, Avenla Oy:n hallituksen puheenjohtaja Timo Viento sanoo Hämeen kauppakamarin tiedotteessa.

Sen sijaan b to b -liiketoimintaa harjoittavilla yrityksillä mobiililiikenne vastaa yleensä noin 15 – 30 prosenttia koko verkkoliikenteestä.

– B to b -liiketoimintaa harjoittavat yritykset, joiden liiketoiminta ei ole niin kriittinen hakutuloksista, päivittävät sivujensa mobiiliystävällisyyden normaalien kehitystoimien ohella, Viento toteaa.

Katri Simola

katri.simola@yrittajat.fi