Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Ilotulitteiden myyjä: Boikotointi ei ole uhka, koska hiljaiset raketit ovat yhä suositumpia

Kaupungit ja kunnat ostavat yhä vähemmän näytöksiä, mutta yritysten ja yksityishenkilöiden tilaukset paikkaavat tilannetta, kerrotaan Suomen Ilotulitus Oy:stä.

Kaupungit ja kunnat ostavat yhä vähemmän näytöksiä, mutta yritysten ja yksityishenkilöiden tilaukset paikkaavat tilannetta.

Suomen Ilotulitus Oy:n ilotulitekauppa on käynyt viime vuosien kaltaisesti tai jopa hieman paremmin, vaikka säästöliekillä elävät kaupungit ja kunnat ovat vähentäneet ilotulitenäytöksiä.

Ilotulitustehtaanjohtaja Harri Carlsonin mukaan menojaan leikkaava kaupunki tai kunta lopettaa näytökset useimmiten kokonaan, sen sijaan että järjestäisi pienempiä näytöksiä. Myös kuntien yhdistyminen on vähentänyt näytöksiä.

– Aiemmin saattoi olla kolme kuntaa, jotka kaikki ampuivat. Yhdistymisen jälkeen ammutaan enää yhdessä kunnassa, Carlson kertoo Yrittäjäsanomille.

Yritysten ja yksityishenkilöiden tilaamat ilotulitenäytökset ovat paikanneet tilannetta.

– Nyt on jopa parempi uusi vuosi kuin viime vuonna. Olemme onnistuneet myymään hyvin. Esimerkiksi yritysten, ravintoloiden ja hiihtokeskusten kautta on ollut enemmän näytöksiä.

Suomen Ilotulitus Oy järjestää vuodenvaihteessa noin sata näytöstä.

 

Patatyyppiset ilotulitteet suosituimpia

 

Vähittäismyyntipuolella Suomen Ilotulitus Oy:n myynti on ollut viime vuosien kaltaista, kertoo vähittäismyyntijohtaja Jori Lahtonen.

Yrityksellä on esimerkiksi kauppakeskuksiin, huonekaluliikkeisiin ja ruokakauppoihin sijoittuneita omia vähittäismyyntipisteitä noin 130. Tukkupuolella asiakkaita on noin 500.

Yhä useampi kuluttaja ostaa uuden vuoden juhliinsa patatyyppisiä ilotulitteita.

– Yhdellä sytytyksellä monta efektiä ampuvat padat ovat yhtä suosittuja tai jopa suositumpia kuin ilotuliteraketit, Lahtonen kertoo.

Lemmikkieläimiä häiritsevät äänekkäät raketit saivat tänä vuonna muun muassa outletmyymälä Megamyynti Areenan luopumaan ilotulitteiden myynnistä.

Lahtonen ei ole huolissaan, vaikka useampikin kauppias kieltäytyisi ilotulitteiden myynnistä.

– En koe tätä uhkana. Ilotulitteet muuttuvat koko ajan ja ne tulevat koko ajan vähämeluisimmiksi. Nytkin markkinoilla on vain vähän paukkuvia ilotulitteita, jotka ovat lähes äänettömiä. On vain värit, ääni puuttuu.

Hiljaisten ilotulitteiden myynti on kasvanut viime vuosina, ja Lahtonen uskoo kasvun jatkuvan. Mistään uudesta keksinnöstä ei silti ole kysymys.

– Ne keksittiin heti silloin, kun kiinalaiset keksivät ruudin. Suomessa ne ovat viimeksi olleet suosiossa 1990-luvun puolivälissä, Lahtonen kertoo.

Lähes äänettömät ilotulitteet eivät pauku, vaan nousevat hiljaa kieppuen taivaalle. Ilotulitteet heijastavat Lahtosen mukaan yleistä elämänmenoa, ja hiljaiset ilotulitteet ovat tästä oiva esimerkki.

– Tärkeintä ei välttämättä ole enää se, että on hyvin nopea ja kova, vaan mennään hiljempaa, kuten elämässä muutenkin.

 

Markkinat viisinkertaistuneet 1980-luvulta

 

Lähitulevaisuudessa ilotulitteita voi sytyttää esimerkiksi kännykällä tai infrapunakaukosäätimellä. Uudenlaisia sytytystapoja on jo markkinoilla, ja Lahtonen uskoo niiden yleistyvän ja halpenevan.

– Sytytyslaitteet ovat pitkään maksaneet noin 30 euroa, mutta hinta tulee laskemaan murto-osaan tästä.

Suomen ilotulitemarkkinoilla on Lahtosen mukaan neljä kilpailevaa yritystä, jotka sekä myyvät ilotulitteita kuluttajille että järjestävät ilotulitenäytöksiä.

Markkinat ovat parina viime vuosikymmenenä kasvaneet voimakkaasti. Vielä 1980-luvulla markkinat olivat Lahtosen mukaan vain yksi viidesosa siitä, mitä ne ovat nykyään.

Lahtonen viettää vuodenvaihteen perheensä kanssa, kuinkas muutenkaan kuin raketteja ampumalla. Lapset ovat esittäneet toiveita taivaalla näkyvistä kuvioista ja väreistä.

– Minulta on tilattu kullan värisiä, yksi punainen ja viuhkan malliin ampuvia, Lahtonen kertoo.

– Sitten kun en enää jaksa ilotulitteita ampua perheen kanssa, on aika vaihtaa alaa, Lahtonen lisää.

Suomen Ilotulitus Oy:n liikevaihto oli vuoden 2013 helmikuun ja vuoden 2014 helmikuun välisenä aikana yli 7,4 miljoonaa euroa ja yrityksessä työskenteli 12 henkilöä. Tuotevalikoimaan kuuluu noin 400 ilotuliterakettia.

Suomen Ilotulitus Oy perustettiin vuonna 2010, kun Lohjan Ilotulitus Oy Tähtiraketti, Pyrostar Oy ja Ilotulitus Oy yhdistivät liiketoimintansa. Vuonna 2012 liiketoimintaan tuli mukaan Moxom Oy.

Katri Simola

katri.simola@yrittajat.fi