Etsi

Gugguu synnytti lastenvaatehärdellin – 10 000 yhtäaikaista ostajaa

Kotimaisen lastevaatemerkki Gugguun suosio on pilvissä. Yrittäjän on vaikea pysyä kysynnässä kärryillä.

Kotimaisen lastevaatemerkin suosio on pilvissä. Yrittäjän on vaikea pysyä kysynnässä kärryillä.

Kotimaisen lastenvaatemerkki Gugguun tuore syysmallisto aiheutti tänään melkoisen nettiryntäyksen.

– Verkkosivuillamme oli yhtä aikaa 10 000 kävijää, kun olimme odottaneet tuota kävijämäärää koko päivälle, Gugguun yrittäjä Anne Valli kertoo.

Lastenvaate siis myy hyvin?

– Kyllä näin voi sanoa. Olemme nuori yritys ja olemme kasvattaneet varastoamme koko ajan. Muutimme myös juuri moninkertaisesti isompiin toimitiloihin, kun emme enää mitenkään mahtuneet vanhoihin. Olemme myös palkanneet uuden työntekijän, ja koko ajan on ollut tarkoitus pysyä tässä kasvavassa kysynnässä mukana, mutta siltikin se pääsi yllättämään, Valli kertoo.

Gugguu on Anne Vallin, hänen siskonsa Miia Riekin  ja Anne Sorvarin vuonna 2012 perustama lastenvaatemerkki, joka on tunnettu erikoisista leikkauksistaan, raikkaista väreistä ja jumpsuit-kokopuvuistaan.

Vallin mukaan vaatealalla vaikeinta on ennustaminen.

– Kevään lapsimessujen jälkeen kysyntä on kasvanut meillä sellaisiin määriin, ettemme olisi koskaan edes voineet kuvitella. Tilaukset tehdään puolivuotta etukäteen ja kysynnän ennustaminen on haastavaa. Jumpsuitistakin on varmaankin noin 13 värivariaatiota. On vaikea tietää etukäteen, mikä väriyhdistelmä myy parhaiten, Valli selvittää.

Myös verkkokaupan virittäminen yllättävän suosion vaatimiin mittoihin vaatii ponnistelua. Tänäänkin verkkosivut kaatuivat, kun innokkaat äidit ryntäsivät ostoksille.

– Olimme yrittäneet varmistaa, ettei näin pääse käymään ja kapasiteettiä lisättiin reaaliaikaisesti koko ajan, mutta silti sivut kaatuivat muutamaksi minuutiksi. Se on harmillista. Haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin ja henkilökohtaisesti, Anne Valli kertoo.

 

Kuva Gugguu.

Lotta Tammelin

lotta.tammelin@yrittajat.fi