Etsi

Jakamistaloudessa rullaa reippaasti miljardeja

Jakamistalouden palveluiden, kuten Airbnb:n, käyttö kasvaa kohisten. Jakamistaloudesta ennustetaan vastaavanlaista murrosta kuin sosiaalinen media on ollut.

Jakamistalouden palveluiden, kuten Airbnb:n, käyttö kasvaa kohisten. Jakamistaloudesta ennustetaan vastaavanlaista murrosta kuin sosiaalinen media on ollut.

Suomalaisella markkinapaikka-alustaa tarjoavalla Sharetribella on asiakkaita tällä hetkellä seitsemässä maassa. Yritys keräsi viime marraskuussa 120 000 euroa rahoitusta ohjelmistoyhtiö Reaktorin Polte-kiihdyttämöltä sekä Tekesiltä.  Yritys työllistää kahden perustajaosakkaan lisäksi yhden henkilön tuotekehityksessä ja kaksi osa-aikaista myyjää Ranskassa ja Yhdysvalloissa.

– Ansaintamallimme on suoraviivainen, asiakkaamme maksavat kuukausimaksua palvelun ylläpidosta,  ja otamme pienen komission palvelumme kautta kulkevista maksuista ja myynneistä, Sharetriben toimitusjohtaja ja perustajaosakas Juho Makkonen kertoo.

Jakamistaloudessa omistaminen ei ole tärkeää, vaan riittää, että on käyttöoikeus autoon tai vaikkapa sukellusvälineisiin tarvittaessa. Sharetribella on hyvin erilaisia asiakkaita: isoin markkinapaikka reilulla 5000 käyttäjällä on Aalto yliopiston kampusmarkkinapaikka. Sitten on esimerkiksi pariisilainen opiskelija-asuntojen välityspalvelu.

Ei ihan pieniä summia

Juho Makkonen kertoo talousmedia Forbesin arvioineen, että viime vuonna jakamistaloudessa kulki ihmiseltä ihmiselle rahaa 3,5 miljardia dollaria.
– Kokonaismarkkinapotentiaalin nähdään olevan yli 100 miljardia dollaria maailmanlaajuisesti.

– Jakamistalouden murros tulee koskettamaan jokaista. Tavaroiden ja palveluiden tuottaminen ja kuluttaminen tulevat muuttumaan. Nyt teknologia mahdollistaa sen, että ihmiset pystyvät välittämään niitä suoraan toisilleen. Siksi liiketoimintamallit, jotka perustuvat tavaroiden myymiseen suoraan, tulevat olemaan isossa murroksessa.

Suomalaisista jakamistalouden palveluista Makkonen nostaa esille Netcycler Oy:n, GreenRidersin ja PiggyBaggyn.

– Suuryritys voi ottaa osansa uudenlaisista palveluista, sen sijaan että oltaisiin pelkästään myyntibisneksessä, omia tuotteita voisi myös vuokrata. Esimerkiksi Ikealla voisi olla palvelu, jossa tarjottaisiin apua huonekalujen kokoamisessa, ja Ikea ottaisi provision.

Etusivun kuva: Adolfo Vera

Yrittäjäsanomat
'); // -->