Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Tuhansille jouluapulaisille töitä

Vaikka lama ahdistaa ja tulevaisuus on hämärää, näyttää siltä, että suomalaiset panostavat jouluun. Lahjoja ostetaan ja niitä myymään tarvitaan tuhansia jouluapulaisia. Yhden lahja on toisen työ.

Vaikka lama ahdistaa ja tulevaisuus on hämärää, näyttää siltä, että suomalaiset panostavat jouluun. Lahjoja ostetaan ja niitä myymään tarvitaan tuhansia jouluapulaisia. Yhden lahja on toisen työ.
 
Kaupan liiton ennusteen mukaan joulukaupan arvo pysyy tänä vuonna viime vuoden lukemissa. Joulukuu on vähittäiskaupalle vuoden tärkein sesonki.
Kurjista talousuutisista ja kuluttajien heikosta luottamuksesta huolimatta jouluun satsataan tänäkin vuonna. Vuosi sitten yllettiin reilun prosentin joulukaupan kasvuun. 2000-luvulla vähittäiskauppa on kasvanut joulukuussa keskimäärin vajaat 4 prosenttia.


Joulukuu on vähittäiskaupalle vuoden tärkein sesonki. Joulukauppa kasvattaa koko joulukuun vähittäismyyntiä yli neljänneksellä keskimääräiseen kuukausimyyntiin verrattuna. Tavaratalomyynti kasvaa lähes 60 prosenttia ja joidenkin erikoiskaupan alojen myynti tuplaantuu.
 

Joulukaupan onnistuminen onkin erittäin tärkeää erikois- ja tavaratalokaupalle. Jouluna esimerkiksi kelloja, koruja ja muita kultasepäntuotteita myydään yli 130 prosenttia keskimääräistä kuukausimyyntiä enemmän. Jopa viidesosa kultasepänliikkeiden koko vuoden myynnistä tulee joulumyynnistä.Joulu on tärkeää aikaa myös kirjakaupoille, joiden kirjojen myynti kaksinkertaistuu joulukuussa.
 

Joulusesongin lähestyminen näkyy vahvasti verkkohauissa. Googlen tilastojen mukaan vuoden viimeinen neljännes on joissakin tuoteryhmissä sähköisten tietohakujen kuuminta aikaa. Loka-joulukuussa tehdään tietohakuja esimerkiksi kultasepäntuotteista 24 prosenttia ja leluista 21 prosenttia keskimääräistä enemmän. Googlen mukaan taas pukeutumiseen liittyviä hakuja tehdään eniten marraskuussa, ja varsinkin lasten talvivaatetukseen liittyvät haut ovat lokakuun lopussa olleet hurjassa kasvussa.


Vielä on kuitenkin liian aikaista sanoa, kanavoituvatko tietohaut ostoksiksi verkkokauppoihin vai kivijalkakauppoihin. Kaupan liiton teettämän kyselyn  mukaan nimittäin lokakuussa reilu neljännes kuluttajista tietää varmasti tekevänsä jouluostoksia verkkokaupasta, kun taas lähes puolet ei vielä osaa sanoa, mistä jouluostoksensa aikoo tehdä. Eniten ostoskanavastaan epävarmoja kuluttajia on Oulun seudulla. Varmimmin verkko-ostoksia aiotaan puolestaan tehdä Lapissa.


Suurin osa kuluttajista ei suunnittele kovin tarkasti joulun kulutustaan vielä lokakuussa tai marraskuun alussa. Huolestuttavana voi pitää sitä, että iso osa ostajista aikoo tehdä jouluhankintoja ulkomaisista verkkokaupoista. Verkkokauppa-asiakkaaksi ajautuu varmimmin alle nelikymppinen mies.


Yrittäjäsanomat
toimitus@yrittajat.fi