Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Google satsaa suomalaisyrityksiin − Tavoitteena viennin lisääminen

Export Trampoline -palveluun on koottu vientiyrityksille tutkittua markkinatietoa, työkaluja ja esimerkkejä verkkokaupasta.

Google on avannut uuden Export Trampoline -palvelun suomalaisille yrityksille. Se pyrkii kasvattamaan vientiyritysten määrää ja laajentaa suomalaisyritysten globaaleja markkinoita. Export Trampolineen on koottu vientiyrityksille tutkittua markkinatietoa, työkaluja ja esimerkkejä verkkokaupasta.

Suomalaiset yritykset eivät tavoittele kovin aktiivisesti asiakkaita ulkomailta digitaalisissa kanavissa. Viimevuotisen Digibarometri-tutkimuksen mukaan ainoastaan 15 prosenttia yritysten asiakkaista tulee kansainvälisiltä markkinoilta.

− Vastaavasti ruotsalaisilla ja tanskalaisilla yrityksillä yli puolet digitaalisen markkinoinnin avulla tavoitetusta asiakasvirrasta tulee jo ulkomailta. Markkina on valtava ja kasvaa koko ajan. Verkkokaupankäynnin arvo on tänä vuonna arviolta noin 2 000 miljardia dollaria. Kovimmat kasvumarkkinat löytyvät latinalaisesta Amerikasta ja Aasiasta, sanoo Googlen toimialajohtaja Hanna Kivelä.

Vuonna 2018 globaalin sähköisen kaupankäynnin arvon uskotaan olevan 2 500 miljardia dollaria, arvio eCommerce-tutkimusyhtiö.

− Globaalit digitaaliset markkinat ovat valtavat, tällä hetkellä verkossa on 3,5 miljardia ihmistä. Luku tulee kaksinkertaistumaan vuoteen 2021 mennessä. Suuret kasvumarkkinat ovat ehdottomasti Suomen rajojen ulkopuolella, Kivelä kertoo.

Export Trampoline on maksuton palvelu. Se kerää yhteen Googlen työkaluja. Palvelusta löytyy sisältöä ja markkinatietoa yli 60 markkinasta sekä esimerkkejä menestyksekkäistä vientikampanjoista. Sen avulla voi lisäksi etsiä yrityksen toimialalle sopivia vientimaita ja kuluttajakohderyhmiä. Työkalujen avulla voi myös tehdä käytännön markkinointia ja mainontaa eri maissa. 

Virvamaria Toikka

virvamaria.toikka@yrittajat.fi