Etsi

Suosi suomalaista -kampanja herättelee katsomaan ostoskorin sisältöä – Vaikutusta työllisyyteen

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja järjestää tällä viikolla #suosittelesuomalaista -tempauksen, jossa suomalaiset jakavat omia kotimaisia suosikkituotteitaan.

Kampanjatutkimuksen mukaan suomalaiset suosittelevat varsinkin kotimaisia elintarvikkeita, kuten leipä-, liha- ja maitotuotteita. Paikalliset tuotteet ovat monesti suositeltujen tuotteiden joukossa. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja haastaa tällä viikolla suosittelemaan suomalaisia tuotteita.

Suomalaisen Työn Liitto selvitti kampanjatutkimuksessa suomalaisten suosittelutapoja. Tutkimuksen mukaan erilaiset leivät ovat kaikkein suositelluin suomalainen tuote: 56 prosenttia on suositellut jotain leipätuotetta ystävilleen tai tutuilleen.

Seuraavaksi suositelluimpia olivat liha ja maitotuotteet, joita molempia on suositellut 40 prosenttia suomalaisista.

– Tuloksista huomaa, että kotimainen ruoka on suomalaisille tärkeää. Tulos tukee aiempia tutkimuksissamme, joiden mukaan suomalainen ruoka koetaan laadukkaaksi ja turvalliseksi. Lisäksi ostovalinnoilla halutaan tukea suomalaista työtä, kertoo Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila.

Kuluttajana vaikutat

Elintarvikkeiden lisäksi suomalaiset suosittelevat myös käyttötavaroita. Suositelluimpia käyttötavaroita olivat kirjat, joita 30 prosenttia suomalaisista oli suositellut.

– Monista käyttötavaroista ja palveluista löytyy suomalainen vaihtoehto. Tämä kannattaa ottaa huomioon hankintoja tehdessä, sillä kuluttajien valinnoilla on todella vaikutus suomalaiseen työllisyyteen, Mantila kertoo.

Keskusteluun suosittelun arvoisista suomalaisista tuotteista voi osallistua sosiaalisessa mediassa hashtagein #suosittelesuomalaista #ostatyötäsuomeen, #sinivalkoinenjalanjälki.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta@yrittajat.fi