Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Innovaatiot

Innovaatiosetelin hakeminen helppoa – Sopii niin digitaitojen kehittämiseen kuin markkinakartoitukseen

Innovaatiosetelit ovat saaneet vauhdikkaan alun. Niitä on jo hakenut noin 350 yrittäjää, ja palveluntarjoajia on ilmoittautunut mukaan 600–700.

Innovaatioseteleiden kysyntä on ylittänyt omatkin odotukseni, kertoo innovaatiosetelin tuotepäällikkö Risto Lustila. Päivää kohden hakemuksia saapuu 30–40.  Käsittelyajat ovat saaneet Lustilan mukaan paljon hyvää palautetta, ja keskimäärin hakemuksen käsittelyyn on mennyt neljä päivää. Osa on saanut päätöksen jo seuraavana päivänä.

Seteliä hakeneista noin 70 prosenttia on saanut myönteisen päätöksen. Sitä on haettu erityisesti digitaalisen osaamisen kehittämiseen ja moni yritys aikoo tehdä kohdemarkkinakartoituksia. Kielteiseen päätökseen on voinut johtaa huonosti laadittu hakemus, jossa ei selviä, millaista osaamista sillä hankittaisiin. Osa yrityksistä on myös hakenut sillä sellaisia palveluja, kuten ohjelmistopalveluja, jotka eivät liity innovaatiotoimintaan.

Kynnys kehittää yrityksen toimintaa laski

Yksi seteliä hakeneista on Silmu-salaatin yrittäjä Samuli Laurikainen. Hänen kokemuksensa hausta on erittäin myönteinen.

– Lähetin hakemuksen perjantaina iltapäivästä ja jo maanantaina huomasin, että oli tullut myönteinen päätös. Harva yrityskään pystyy yhtä nopeaan käsittelyyn.

Myös hakuprosessi oli Laurikaisen mukaan vaivaton. Tietoa löytyi Tekesin sivuilta, ja he miettivät yrityksessä huolellisesti etukäteen, millaista osaamista yritys tarvitsisi eniten.

Laurikainen oli itse yhteydessä lopulliseksi palveluntarjoajaksi valikoituneeseen Insano Productionsiin, joka ei ollut Tekesin palveluntarjoajien listalla. Lustila muistuttaakin, että seteliä hakevat voivat hyödyntää palveluntarjoajia myös listan ulkopuolelta.

– Kaukaisimmat palveluntarjoajat ovat tällä hetkellä Vietnamista, Yhdysvalloista ja Intiasta.

Laurikainen aikoo käyttää innovaatiosetelin asiakasymmärryksen lisäämiseen, eli sen selvittämiseen, miten yritys voi palvella asiakasta vielä paremmin.

– Projektin arvo on enemmän kuin se 5 000 euroa, mutta innovaatioseteli alensi kynnystä lähteä tekemään asia kunnolla.

Hän pitääkin seteliä mainiona ideana, koska se havahduttaa yritykset innovaatiotoimintaan ja kehittämään toimintaansa.

– Ja onhan se jossain määrin ilmaista rahaa, jossa on hyvät tarkoitusperät.

Lustila kertoo myös, että ensimmäiset seteliä hakeneet ehtivät hakea innovaatioseteliä kahden vuoden aikana vielä toisen kerran vuonna 2018.

Setelin arvonlisällinen arvo on 6 200, ja sitä voivat hakea innovaatiotoimintaa käynnistävät yritykset, jotka eivät ole saaneet Tekesiltä rahoitusta kuluvan eivätkä edeltäneen vuoden aikana.

 

Silja Eisto