Etsi

Yrittäjyys

Porkkalaa pöytään – Jouluruuat saavat uusia muotoja

Suomalaiset suosivat joulupöydässä yhä perinteitä ja joulukinkkua, mutta osa haluaa myös uudistaa tarjontaa. Tänä vuonna joulupöytiin saapuu vegaaninen graavilohi nimeltä porkkala.

Kinkku kuuluu suomalaisten joulupöytään yhä vahvasti, kertoo Lihatiedotus. Yhteensä 70 prosenttia kotitalouksista aikoo hankkia tänäkin vuonna kinkun.

Lihatiedotuksen mukaan kinkkuja myydään vuosittain 6–7 miljoonaa kiloa. Sen suosio on samalla tasolla kuin viime vuonna. Suosituin kinkkutyyppi on juhlakinkku, mutta myös pienet kinkut ja kinkkurullat ovat kysyttyjä. Kinkun ostavista noin 85 prosenttia ostaa kotimaista.

He, jotka eivät hanki kinkkua, korvaavat sen useimmiten kalkkunalla. Näin tekee 30 prosenttia. Suosittuja vaihtoehtoja ovat myös kala (20 %), riista ja muu liha (20 %) sekä kasvikset, tofu ja seitankinkku (11 %).

Vegaaneille oma savulohi porkkanasta

Joulupöytä saa myös uusia makuja, ja tänä vuonna paljon kiinnostusta on herättänyt esimerkiksi porkkala. Se on vegaaneillekin sopiva porkkanoista valmistettava graavilohta muistuttava herkku.

Porkkanat paistetaan uunissa suolan kanssa, ja niiden annetaan marinoitua yön tai parin yli savukastikkeessa. Lopputulos muistuttaa rakenteeltaan ja maultaan graavikalaa. Ohjeen ovat Suomessa tehneet tunnetuksi PS Olen vegaani -vlogia pitävät Minni Väärä ja Paju Purovuo.

Tampereella toimiva vegaanikahvila Cafe & Bakery Mimosa näki porkkalassa mahdollisuuden, ja se valmistaa joulupöytiin porkkalaa 100 gramman rasioissa.

Ajatus porkkalan teosta tuli yrityksen työntekijältä. – Kyllä me aika monta kiloa sitä valmistamme. Että ihan hyvin menee. Teemme aina kaikkea uutta, kun huomaamme, että jotain tulee, kertoo yrittäjä Mirva Lindström.

Nyt koittava joulu on Mimosalle ensimmäinen, ja se on toiminut nyt yhdeksän kuukautta. Tässä ajassa sen tuotteet ovat löytäneet asiakaskunnan.

– Meillä menee itse asiassa kaikki todella hyvin kaupaksi. Meillä on erilaisia kakkuja maapähkinä- ja raakaversiona, pullia, suolaisia piirakoita, sämpylöitä, keittoja, salaattia, Lindström kertoo.

Perinteet kiinnostavat varsinkin miehiä

Lidlin uuden selvityksen mukaan suomalainen käyttää joulun ruokaostoksiin keskimäärin 175 euroa. Vastaajista noin seitsemän prosenttia aikoi käyttää 400 euroa tai enemmän.

Eniten rahaa aikoivat käyttää miehet ja eläkeläiset. Selvityksen mukaan miehet myös arvostavat perinteisiä jouluruokia naisia enemmän.

Noin kolmannes suomalaisista haluaa säilyttää joulupöydän tarjonnan mahdollisimman perinteisenä, ja yli puolet suomalaisista arvostaa perinteisiä ruokia. Moni kuitenkin kaipaa joulupöytään myös vaihtelua.

Tutkimustiedot perustuvat Lidlin tilaamaan jouluruokatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kampanjatutkimus toteutettiin lokakuussa 2016 ja siihen vastasi 1242 joulua viettävää 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.