24.3.2017 klo 12:01
Uutinen

Haloo, mitä kuuluu? 10 000 yrittäjää saa puhelun

Ensi viikolla 10 000 yrittäjää saa puhelun, jossa kysytään mitä kuuluu ja miten yrityksellä menee. Kyseessä on Suomen Yrittäjien, sen aluejärjestöjen ja paikallisyhdistysten soittokampanja, jolla kerätään yrittäjien tunnelmat, tarpeet ja toiveet.

– Haluamme olla yrittäjien pulssilla, kuulla ja tukea heitä, olipa kyseessä juuri toimintansa aloittanut tai kokenut yrittäjä. Haemme tietoa ja oppia yrittäjiltä – toisaalta haluamme välittää tietoa yrittäjäjärjestöstä ja palveluistamme, kenttäjohtaja Mari Kokko Suomen Yrittäjistä sanoo.

Kokon itsensä tavoitteena on soittaa vähintään sata puhelua viikon aikana. Soittoluurit korvilla on viikon aikana myös moni muu järjestössä, esimerkiksi toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, jonka ajatuksista soittokampanja sai alkunsa.

– Yritämme tavoittaa kampanjalla peräti 10 000 yrittäjää eri puolilta Suomea. Puheluita soittavat paikallisyhdistystemme, aluejärjestöjemme ja keskusjärjestön väki, Kokko kertoo.

Hän kiittää jo ennakkoon paikallisten yrittäjäyhdistysten intoa osallistua soittokampanjaan. Kokko kertoo, että sadat yrittäjäjärjestön luottamushenkilöt eri puolilta Suomea osallistuu soittokampanjaan.

– Tämä on puhetta yrittäjiltä yrittäjille, Mari Kokko iloitsee.

Yrittäjäjärjestön luottamushenkilöiden lisäksi noin 150 toimihenkilöä keskusjärjestöstä ja alueilta osallistuu kampanjaan ja soittaa yrittäjille.

”Löydämme kipupisteitä”

Yrittäjäjärjestöllä on hyvä perustuntuma yritysten ja yrittäjien tilanteesta arkityön sekä tutkimusten kautta, mutta tuoreiden tietojen, tarpeiden ja toiveiden kerääminen näin isolla soittokampanjalla on uutta.

– Tämä kampanja lähtee yrittäjien tarpeista. Kun teemme 10 000 soittoa, niin löydämme kipupisteitä, esimerkiksi verotukseen ja lainsäädäntöön liittyviä ideoita ja toiveita, Mari Kokko kuvailee.

Kokko tietää, että yrittäjillä on kiire, mutta hän toivoo, että mahdollisimman monella on aikaa jutella kampanjan soittajien kanssa. Hän muistuttaa, että yrittäjien tarpeiden kuuntelusta ovat lähteneet liikkeelle muun muassa Suomen Yrittäjien ajama yrittäjävähennys ja maksuperusteinen alv, mitkä astuivat voimaan tämän vuoden alusta.

– Soittokampanjassa voimme vastata yrittäjien kysymyksiin ja kertoa, miten järjestö voi heitä auttaa. Saamme varmasti myös paljon vinkkejä siitä, mitä yrittäjät järjestöltään toivovat, Mari Kokko sanoo.

– Haluamme samalla kuulla myös sen, miten yrittäjät voivat ja jaksavat, Kokko painottaa.

Yrittäjien vastaukset kirjataan ylös, lajitellaan excel-taulukoihin ja analysoidaan. Työ johtaa konkreettisiin toimiin muun muassa yrittäjäjärjestön edunvalvonnassa ja viestinnässä.

Jäseniä yrittäjäjärjestössä on yli 100 000, joten kaikille ei ehditä tällä kertaa soittaa. Ajatuksena onkin soittokierroksen jatkaminen ensi vuonna ja muutenkin tulevaisuudessa.

– Jos käy niin, että puhelua ei nyt kuulu, mutta asiaa meille olisi, kannattaa ilman muuta ottaa yhteyttä joko omaan paikallisyhdistykseen, aluejärjestöön tai tänne Helsingin toimistolle, Suomen Yrittäjien kenttäjohtaja Mari Kokko vinkkaa.

– Me kaikki haluamme kuunnella, tukea ja auttaa yrittäjiä, Mari Kokko kiteyttää kampanjan ajatuksen.

Jari Lammassaari

jari.lammassaari@yrittajat.fi