Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Yrittäjäenkelit-projekti johdattaa pk-yritykset ja startupit yhteistyöhön

Jopa Facebook ja Google ostavat start-uppeja saadakseen lisää osaamista, sanoo sarjayrittäjä Ilkka Lavas. Hän kannustaa pk-yrityksiä ottamaan oppia startupeilta – ja päinvastoin.

Sarjayrittäjä, digitaalisen markkinoinnin ammattilainen Ilkka Lavas on mukana Yrittäjäenkelit-projektissa, jossa Suomen Yrittäjät törmäyttää pk-yrityksiä ja startuppeja. Lavas on pitchaajana Arctic 15 –tapahtumassa eli vetämässä tilannetta, jossa nuori kasvuyritys pitää parin minuutin esittely- ja myyntipuheen.

Mitä pk-yritys hyötyy startupista ja päinvastoin?

– Pk-yrityksen yksi kasvun mahdollisuus on myydä nykyisille asiakkailleen enemmän. Kasvuhakuisen pk-yrityksen yksi mahdollisuus on sijoittaa startuppeihin ja sitä kautta oppia niiltä. Usein pk-yrityksissä on sitä osaamista ja resursseja, mitä startup tarvitsee ja startupissa on sitä osaamista ja kulttuuria, mitä isompi pk-yritys tarvitsee pysyäkseen uudistumiskykyisenä, Ilkka Lavas kuvailee.

Hän muistuttaa, että jopa Facebook ja Google ostavat startuppeja saadakseen osaamista.

Ilkka Lavas aloitti yrittäjänä 17-vuotiaana. Nyt, parikymmentä vuotta myöhemmin hän on noin 100 ihmistä työllistävä sarjayrittäjä. Lavaksen tunnetuimpia yrityksiä ovat City-lehti, verkkopalveluita suunnitteleva W3 Group Finland, mainosverkosto Improve Media, suomikauppa.fi ja suosittu ilmainensanakirja.fi.

– Nuorena minulla oli muutamia kokeneita yrittäjiä, joilta kyselin asioita ja sain vinkkejä ihan yrityksen perustamisesta lähtien, Lavas muistelee.

– Kasvuyrityksen kysymykset ovat ihan erilaisia kuin vakiintuneen. Kasvuyrityksissä haasteita tuovat yrityksen henkilöstö ja rekrytointi sekä kasvun rahoitus. Myös kansainvälistyminen tuo paljon uutta opittavaa. Kysyminen kannattaa aina eikä se maksa mitään, Lavas neuvoo.

Millaista yhteistyötä haet kasvu-yrittäjien kanssa – tarjoatko sekä rahoitusta että mentorointia?

– Meidän yrityksessä kaikki aika menee nykyisten liiketoimintojen kansainvälistämiseen. Etsimme startuppeja, joihin voimme sijoittaa rahaa, mediatilaa, osaamista ja verkostojemme ja ekosysteemimme voimaa. Meidän kaltainen yritys voi saada startupin kanssa uuden kansainvälisen liiketoiminnan aikaan. Startupin näkökulmasta olemme yksi hyvä jakelukanava ja myyntikanava maailmalle ja uskottavuutta tuova iso rohkea ja radikaalisti media-alaa uudistava partneri.

– Hyvä sijoittaja tuo yritykseen mukaan muutakin kuin rahaa ja saa sitä kautta startupin kasvamaan nopeammin kuin puhdas sijoitusrahasto, Ilkka Lavas kiteyttää.

Mikä Arctic15?

Arctic15 on Pohjoismaiden ja Baltian suurimman startup- ja teknologiamedia ArcticStartupin järjestämä kansainvälinen kasvuyritystapahtuma Kaapelitehtaalla Helsingissä.

Suomen Yrittäjät järjestää osana Arctic15-tapahtumaa 4.5. ohjelma-osuuden, jossa törmäytetään pk-yrityksiä ja startuppeja.

Pk-yrittäjäosallistujien joukosta SY poimii 4-5 henkilöä pitchaamaan eli esittämään hissipuheena oman kehityshaasteensa tapahtuman startup-yrityksille.

 

Kuva: Meeri Utti

Teksti: Jari Lammassaari