Etsi

Yrittäjät Microsoftin tutkimuksesta: Suomessa jarrutetaan kasvua

Microsoftin eurooppalaista yritystoimintaa ruotiva tutkimus sanoo suomalaisyritysten karttavan innovaatioita.

Teknologiajätti Microsoftin tänään julkaisema pk-yritystutkimus on joiltain osin erilinjainen Suomen Yrittäjien vuosittain julkaiseman pk-yritysbarometrin kanssa.

Suurimmalla osalla suomalaisista pk-yrityksistä ei ole kiinnostusta kasvuun tai innovaatioihin verrattuna eurooppalaisiin yrityksiin, Microsoft tulkitsi tutkimustaan tiedotteessa. Tutkimuksesta uutisoi muun muassa Kauppalehti.

Yrittäjäjärjestön maaliskuussa julkaiseman vuoden ensimmäisen barometrin mukaan tasan puolet pienistä ja keskisuurista yrityksistä ovat kiinnostuneita kasvusta joko voimakkaasti tai mahdollisuuksien mukaan. 52 prosenttia pk-yrityksistä odotti barometrissä liikevaihtonsa kasvavan.

"Rakenteissa pahoja kasvun jarruja"

Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala tulkitsee Microsoftin laimean kasvuhalukkuuden tulosta sillä, että yritysten odottamat työelämän uudistukset ovat tekemättä.

– Työmarkkinarakenteissa on pahoja kasvun jarruja, Neimala toteaa.

– Sekä Microsoftin tutkimuksesta ja SY:n pk-yritysbarometristä voisi vetää sen johtopäätöksen, ettei Suomi pärjää kasvun kannusteissa eurooppalaisella pelikentällä riittävän hyvin, täydentää yrittäjäjärjestön ekonomisti Petri Malinen.

Digitalisaation perusasiat ovat yrityksissä kunnossa

Microsoftin mukaan suomalaisyritykset tuntevat teknologian tarjoamat mahdollisuudet hyvin eurooppalaisessa mittakaavassa, mutta eivät uskalla investoida niihin.

Vain 29 prosenttia vastanneista arvioi, että yrityksen IT-investoinnit kasvavat tulevana vuonna. Suomalaisyrityksissä myös työskennellään vanhenevilla laitteilla: 57 prosenttia käytössä olevista laitteista on yli kolme vuotta vanhoja.

– Kun itse selvitämme esimerkiksi yritysten digi-intoa, tulos näyttää samalta, yrittäjien Antti Neimala myöntää.

Barometri kertoo, että 72 prosenttia yrityksistä aikoo yleisesti tehdä investointeja liiketoimintaansa.

Investointien jääminen vähiin ei merkitse sitä, että suomalaisyritykset olisivat eurooppalaisittain takamatkalla.

Tietoliikenneyhtiö Elisan ja Suomen Yrittäjien viimevuotisesta kyselystä selviää, että digitalisaation perusasiat ovat kunnossa, kuten lisääntynyt älypuhelimen ja etäyhteyden käyttö. Erityisesti digitaalisessa markkinoinnissa on menty eteenpäin. Sama kysely vakuuttaa, että pienet ja keskisuuret yritykset hakevat kasvua voimakkaasti digitalisoinnin kautta. Kyselyyn vastasi 730 pk-yritystä.

Microsoftin tutkimuksessa oli mukana 13 000 yritystä koko Euroopasta ja 500 yritystä Suomesta.

 

Juhani Ojalehto

juhani.ojalehto@yrittajat.fi