12.5.2017 klo 11:21
Uutinen

Uusi ”hälytyspalvelu” yrityksille

PRH:n uudessa palvelussa kaupparekisteriin tehdystä muutosilmoituksesta lähtee heti tieto yritykselle sähköpostilla.

Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) uuden palvelun avulla pienennetään yritysten identiteettivarkauksien mahdollisuutta. Tiedossa on tapauksia, että rikolliset ovat onnistuneet kirjallisilla ilmoituksilla muuttamaan kaupparekisteriin yritysten tietoja, muun muassa yhteystietoja, ja tehneet yritysten nimissä esimerkiksi tavaroiden hankintoja.

PRH:n uudessa palvelussa yritys saa kaupparekisteriltä sähköpostiviestin sen jälkeen kun yritys on tehnyt muutosilmoituksen. Yrittäjä saa näin tiedon meneillään olevista rekisteröinneistä. Palvelu otettiin käyttöön keskiviikkona 10. toukokuuta, ja se on maksuton.

Muista ilmoittaa sähköpostisi

Tieto meneillään olevista rekisteröinneistä lähtee yritykselle automaattisesti vain siinä tapauksessa, että yritys on ilmoittanut sähköpostiosoitteensa, ja osoite on toimiva. Nyt kaupparekisterissä on reilut 230 000 yritystä, jotka ovat ilmoittaneet yrityksen sähköpostiosoitteen. Kaupparekisterissä on kaiken kaikkiaan noin 600 000 yritystä.

Yrityksen sähköpostiosoite näkyy esimerkiksi PRH:n ja Verohallinnon yhteisessä YTJ-yrityshaussa (www.ytj.fi).
Yrittäjä voi ilmoittaa sähköpostin ja sen muutoksen osoitteenmuutoksena netissä YTJ-palvelussa. Kun yrittäjä tekee muutosilmoitukset netissä, hän tarvitsee suomalaisen henkilötunnuksen ja henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti) kirjautuakseen palveluun.

Kaupparekisteripalveluihin suunnitellaan paraikaa uudistuksia, joissa painotetaan sähköistä asiointia. Yrittäjäkentältä on tullut identiteettivarkauksien vuoksi vahvaa viestiä Suomen Yrittäjiin, että jatkossa kirjalliset ilmoitukset eivät saisi olla enää käytössä, vaan ainoastaan sähköiset.

Jari Lammassaari

jari.lammassaari@yrittajat.fi