28.6.2017 klo 13:28
Uutinen

Pikaruokaa voi tilata nyt Facebookin Messengerissä: Tällainen on Suomen ensimmäinen pitsa-chatbot

Kotpizza on lanseerannut Suomen ja Euroopan ensimmäinen chatbotin, jonka kautta voi tilata itselleen syötävää.

Kotipizza lanseeraama KotiBotti-chatbot toimii Facebook Messengerissä. OP Ryhmän Pivo-mobiililompakkosovelluksen kanssa toimivan chatbotin kautta voi tilata Kotipizzan tuotteita mobiilisti koko maassa.

– Mobiiliostaminen kasvaa vauhdilla. Siksi kiinnostuimme tästä mahdollisuudesta. Uskomme, että chatbotit yleistyvät hiljalleen myös ostamiseen, Kotipizza Groupin digitaalisten tietoratkaisujen asiantuntija Johanna Kuosmanen kertoo.

Kyseessä on Suomen ja koko Euroopan ensimmäinen ravintolatoimialalla käytettävä chatbot.

– Uutispohjaisia ja asiakaspalvelussa käytettäviä chatbotteja löytyy jo, mutta ei sellaista, joka vie suoraan ostamiseen.

Kotipizzan chatbot tunnistaa asiakkaan sijainnin ja etsii lähellä olevat ravintolat gps:n ja Google-karttojen avulla. Tilaus siirtyy botista suoraan verkkokauppajärjestelmään, jossa valitaan halutut tuotteet ja lähellä oleva ravintola.

Jos ostosumma on riittävä, asiakas voi valita kotiinkuljetuksen. Muussa tapauksessa pitsan voi noutaa ravintolasta. Asiakas saa tekstiviestin, kun pitsa on noudettavissa.

– Jatkossa tavoitteena on tehdä botista puheliaampi ja persoonallisempi, jotta sen kanssa voi keskustella, Kuosmanen sanoo.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi