7.7.2017 klo 14:34
Uutinen

Yhteiskäyttöautoilu yleistyy Helsingissä: Hinnat laskevat, kilpailu kiristyy

Yhteiskäyttöautoilla on Helsingissä jo useita tuhansia käyttäjiä. Ruotsista ollaan silti jäljessä vielä kymmenen vuotta, sanoo pitkään alalla vaikuttanut Pekka Pere.

– Palvelulla on ihan hyvä suosio, tällä hetkellä jäseniä on reilusti yli 4000. Voisin olettaa, että kiinnostus yhteiskäyttöautoilua kohtaan on lisääntynyt, City Car Clubin toimitusjohtaja Pekka Pere kommentoi.

Helsingissä toimii Peren luotsaaman yhtiön lisäksi muitakin saman alan palveluita, muun muassa 24Rent ja DriveNow. Peren mukaan lisääntynyt kilpailu on kiihdyttänyt jäsenten määrää.

Suurin osa suomalaisista haluaa edelleen omistaa auton. Peren mukaan yhteiskäyttöpalvelut tulevat Suomessa 10 vuotta jäljessä Ruotsiin verrattuna.

– Mitään radikaalia muutosta entiseen ei Suomessa ole vielä tapahtunut. Ruotsi on ympäristöajattelussa kymmenen vuotta Suomea edellä. Potentiaalista on täällä käytetty vasta pieni murunen.

Tällä hetkellä suurin tarve yhteiskäyttöautoiluun on Helsingissä, missä parkkipaikat ovat tiukassa ja ihmiset asuvat tiiviisti. City Car Club tähyää kuitenkin jo muihin isoihin kaupunkeihin.

Näin palvelu toimii

City Car Clubin autoilla ajetaan keskimäärin 5-6 tuntia kerrallaan, yleensä suhteellisen lähellä asiakkaan kotia.

– Tyypillisesti asiakas käy lähialueella, jossain missä julkinen liikenne ei palvele kovin hyvin. Toisessa ääripäässä ovat pidemmät lomamatkat.

Taksiin verrattuna yhteiskäyttöautopalvelu on Peren mukaan edullisempaa, varsinkin jos matka ei ole kovin lyhyt.

Tällä hetkellä City Car Clubin autoilla ajaminen maksaa noin 10 euroa tunnissa. Hinta voi olla korkeampi, jos kyseessä on arvokkaampi auto. Palvelulla on käytössään pari pikkubussia, muutama pakettiauto sekä Volkswagen Passat GT -lataushybridi sekä pienempi Volkswagen Polo.

Asiakkaasi pääsee rekisteröitymällä. Sen jälkeen palvelu tarkistaa ajokortin voimassaolon. Asiakkaan kanssa sovitaan laskutusmallista ja häntä pyydetään perehdytystilaisuuteen, jossa käydään läpi auton toiminta.

Auto otetaan suoraan käyttöön joltakin noutopisteeltä tai sen voi varata etukäteen.

– Jos asiakas haluaa auton huomiseksi, huolehdimme siitä että auto on varatussa paikassa oikeaan aikaan. Polttoaine kuuluu hintaan.

Kun varaus on tehty, autoon pääsee avaamalla ovet kännykällä. Peren mukaan tavoitteena on samanlainen yksinkertasisuus kuin oman auton käytössä.

DriveNow muutti hinnoittelua

Pääkaupunkiseudulla toukokuussa aloittanut DriveNow-yhteiskäyttöautopalvelu on vastannut kovenevaan kilpailuun aloittamalla niin sanotun dynaamisen hinnoittelun. Jatkossa yksittäisen auton voi saada käyttöönsä 30 prosenttia normaalihintaa edullisemmin esimerkiksi silloin, kun jokin auto on ollut pidempään paikallaan hiljaisemmalla alueella.

DriveNow-autojen tarjousmatkan hinta on 40 senttiä minuutilta. Normaalisti ajaminen maksaa 57 senttiä minuutilta. Käyttäjä voi etsiä palvelun mobiilisovelluksesta vain tarjoushintaisia autoja.

– Käyttäjät ovat löytäneet DriveNow’n hyvin. Ensimmäisen kuukauden aikana palvelu keräsi yli 8000 rekisteröitynyttä käyttäjää, DriveNow Finlandin liiketoimintajohtaja Timo Valtonen kertoo.

DriveNow tarjoaa Helsingissä 150 yhteiskäyttöautoa rekisteröityneille käyttäjille minuuttipohjaisella hinnoittelulla. Hinnat sisältävät polttoaineen, pysäköinnin ja vakuutukset. Rekisteröityneet käyttäjät saavat DriveNow’n käyttöönsä sovelluksella tai asiakaskortilla.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi