Matkailuyrittäjä kehuu aasialaisturisteja: ”Isoimmat katteet, puun koskettaminen voi riittää” | Yrittajat.fi

Etsi

Matkailuyrittäjä kehuu aasialaisturisteja: ”Isoimmat katteet, puun koskettaminen voi riittää”

Ensi talveksi Lappiin odotetaan kymmenien tuhansien aasialaisten invaasiota. Siinä missä suomalaiset kitsastelevat, ulkomainen perhe saattaa kuluttaa ohjelmapalveluihin tuhansia euroja viikonlopun aikana.

Aasian turistien määrän odotetaan kasvavan räjähdysmäisesti Lapissa ensi talvena. Maailman suurin matkanjärjestäjä Alitrip on ilmoittanut tuovansa Suomeen ensi vuonna 50 000 turistia.

– Jos sellainen määrä toteutuu, meillä on oikeasti ongelma majoituskapasiteetin kanssa. Volyymit ovat niin valtavia, että yksittäinen yritys joutuu arvioimaan miten asiakasmäärät hoidetaan, Villi Pohjola Oy:n toimitusjohtaja Sami Päivike kertoo.

Kiinalaiset tulevat Suomeen ennen kaikkea puhtaan luonnon ja revontulien perässä. Jos matkanjärjestäjä Kiinassa on luvannut matkan ostaneelle revontulia, niitä oletetaan myös näkyvän.

– Olemme omalta osaltamme pyrkineet ratkaisemaan tätä haastetta lentämällä pilvien päälle. Talvikaudella lennämme kaksimoottorisella koneella joka ilta useita revontulilentoja. Maan pinnalta revontulet eivät näy pilvisellä säällä, Päivike jatkaa.

Revontulien näkemisen ohella kiinalaisturistille saattaa riittää pelkkä puun koskettaminen.

– Kiinalaiselle wau-elämys voi olla jo se, ettei hänen tarvitse käyttää kasvomaskia. Sitä suomalaisten on vaikea ymmärtää. Jos ihminen elää koko ikänsä 20 miljoonan ihmisen keskellä niin hänelle äärikokemus voi olla pääsy metsään.

Puolen tunnin rekiajelu riittää

Villi Pohjolan ohjelmapalveluita ostavasta asiakaskunnasta yli 99 prosenttia on ulkomaalaisia.

– Suomalaiset asiakkaat mieluummin vuokraavat kalustoa kuin ostavat valmiita ohjelmapalveluita. Halutaan tehdä enemmän itse ja pyrkiä näin säästämään kustannuksissa.

Kiinalaiset ovat toista maata. Asiakas voi maksaa puolen tunnin rekiretkestä yhtä paljon kuin saksalainen turisti kahden tunnin safarista. Oleellista on, että tuote on sellainen joka halutaan ostaa.

– Kiinalaisten kanssa katteet ovat paremmat, koska välttämättä ei tarvita niin paljon esimerkiksi kalustoa. Tosin huolenpitoa, ohjausta ja opastusta tarvitaan enemmän, Päivike sanoo.

Kiinalainen saattaa olla tyytyväinen puolen tunnin rekiajeluun, kunhan siitä saa muistoksi valokuvan.

Kuluttajatutkimuksen perusteella keskieurooppalainen turisti käyttää vuorokaudessa matkoihin, majoitukseen, shoppailuun ja ohjelmapalveluihin 400 euroa päivässä. Kiinalaisturistilla summa on jopa 1000 euroa.

– Samanaikaisesti suomalaiset ihmettelevät, miksei meille tarjota mitään ja miksi palvelut ovat kalliita. Kotimaisille asiakkaille pitäisi miettiä erilaisia, edullisempia tuotteita.

Kesä edelleen ongelma-aikaa

Kiinassa kesämatkailu on suositumpaa kuin talvilomailu, mutta Suomessa turisteja kiinnostaa ennen kaikkea talvi.

– Emme ole vielä onnistuneet kunnolla tuotteistamaan kesää Suomessa. Yksi kiinnostava tuote on yötön yö. Sitä ei kuitenkaan ole yhtä helppoa myydä kuin revontulia. Kun lunta ei ole, on vaikea miettiä mikä on toimiva päätuote.

Päivikkeen mukaan myös ruska on kiinnostava tuote aasialaisille.

Pauli Reinikainen