28.7.2017 klo 12:41
Uutinen

17-vuotias Elisa valmistaa pehmoleluja mittatilauksesta: Asiakkaita jo ulkomailta asti

Elisa Kristola voisi laajentaa toimintaansa, mutta haluaa tehdä pehmolelut itse. Suosituimpia ovat animehahmoihin perustuvat pehmolelut.

Lukion toiselle luokalle pian siirtyvä seinäjokelainen Elisa Kristola valmistaa pehmoleluja mittatilaustyönä. Kristolan mukaan Suomessa ei ole toista vastaasvaa palvelua.

4H-liitto palkitsi keväällä Kristolan luotsaaman Pumpulipehmon vuoden 4H-yrityksenä. Kilpailuun osallistui kaikkiaan 80 4H-yritystä.

Kristolan vahvuutena on paitsi ammattitaito, myös asiakkaiden toiveiden kuunteleminen. Hän valmistaa pehmolelun piirroksen tai kuvan perusteella ja kuuntelee myös muita toiveita. Pehmolelujen kuvia hän jakaa Instagram-tilillään.

Asiakkaat ovat japanilaisen animaatio- ja sarjakuvataiteen eli animen ja mangan faneja sekä Suomesta että ulkomailta. Kristola valmistaa myös täysin itse suunnittelemiaan hahmoja. Materiaaleina hän käyttää fleeceä ja pörröisiä kankaita.

– Yksi suosituimmista tilatuista hahmoista on ollut japanilainen Totoro, hän kertoo.

Välillä pyyntöjä tulee myös tietokonepeleistä tunnetuiksi nousseista hahmoista. Aikaa yhden pehmolelun valmistamiseen kuluu vähintään kuutisen tuntia.

– Kuusi tuntia saattaa riittää, jos mallissa ei ole hirveästi yksityiskohtia ja pystyn käyttämään ompelukonetta. Aika usein pitää ommella saumoja käsin, koska kone ei tee tarpeeksi hyvää jälkeä. Jos mallissa on lisäksi raitoja tai täpliä, hommaan voi mennä parikymmentä tuntia.

Halvin 40 eurolla

Käsintehdyn pehmolelun saa edullisimmillaan 40 eurolla. Isot, metrin kokoiset jättipehmolelut maksavat yli 100 euroa.

Kesän aikana Kristola käy kesätöissä, vaikka pärjäisi rahallisesti pehmolelubisneksellään.

– Haluan saada kokemusta myös muista töistä, hän perustelee.

Kristola aikoo jatkaa vuonna 2016 alkanutta liiketoimintaa.

– Todennäköisesti jatkan näillä urilla. Jostain syystä en halua, että muut tekisivät näitä, joten en pysty ottamaan kovin paljon tilauksia vastaan. Uskon kyllä, että liiketoimintaa voisi kasvattaa, sillä kysyntää olisi, hän sanoo.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi